Σε κατάσταση πλήρους αποκλεισμού παραμένει το Μαζαράκι στην Ηλεία καθώς η κατολίσθηση στην περιοχή έχει κόψει τους δυο δρόμους πρόσβασης στο χωριό.
Από την κατολίσθηση ο κεντρικός δρόμος που οδηγεί στο Μαζαράκι είχε ήδη υποστεί σοβαρές ζημιές τις προηγούμενες ημέρες, ενώ νέα υποχώρηση του εδάφους έθεσε εκτός λειτουργίας και τη δεύτερη είσοδο, καθιστώντας αδύνατη κάθε οδική σύνδεση με τις γύρω περιοχές στην Ηλεία.
Η επιδείνωση επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα των κατοίκων, ενώ αυξάνεται και ο αριθμός των κατοικιών που θεωρούνται εκτεθειμένες στον κίνδυνο. Ιδιαίτερα δύσκολη είναι η κατάσταση για τους μαθητές.
Μετά τον πλήρη αποκλεισμό, κάτοικοι αναγκάστηκαν να τους μεταφέρουν στα χέρια και να τους περάσουν μέσα από χωράφια, ώστε να αποφύγουν τα επικίνδυνα σημεία και να καταφέρουν να επιστρέψουν με ασφάλεια στα σπίτια τους.
Σύμφωνα με όσα λέει στο protothema.gr ο αντιδήμαρχος δημοτικής ενότητας Πηνείας και πρωτογενούς τομέα, Κωνσταντίνος Αναγνωστόπουλος, από χθες το χωριό βρέθηκε σε πλήρη απομόνωση, ενώ σήμερα καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να ανοίξει τουλάχιστον μία δίοδος και να αποκατασταθεί η πρόσβαση.
Κατολισθήσεις σε απόσταση αναπνοής από σπίτια Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η έντονη κατολισθητική δραστηριότητα που καταγράφεται σε μικρή απόσταση από κατοικίες.
«Βιώνουμε συνθήκες πολέμου»: Αποκλεισμένο το Μαζαράκι Ηλείας μετά τις πρόσφατες κατολισθήσεις, απομακρύνθηκαν κάτοικοι από τα σπίτια τους
«Επτά με οκτώ σπίτια βρίσκονται σε άμεσο κίνδυνο, με τους κατοίκους τους να έχουν ήδη μετακινηθεί προληπτικά και να φιλοξενούνται σε ασφαλή σημεία», λέει ο κ. Αναγνωστόπουλος και διευκρινίζει: «Δεν τίθεται ζήτημα εκκένωσης ολόκληρου του χωριού, ωστόσο η κατάσταση παρακολουθείται στενά, ενώ σήμερα αναμένονται γεωλόγοι για να εκτιμήσουν την έκταση και τη σοβαρότητα του φαινομένου».
Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχος της περιοχής ζητήματα υπάρχουν και σε άλλες περιοχές.
«Σημαντικά προβλήματα καταγράφονται και σε άλλους οικισμούς της περιοχής, όπως στη Σκλίβα, την Απιδούλα και στα Άγναντα, όπου έχει διακοπεί η επικοινωνία προς Λούκα, καθώς και στη Βουλιαγμένη. Οι συνεχείς κατολισθήσεις και οι καταπτώσεις εδαφών δυσχεραίνουν το έργο των συνεργείων, τα οποία επιχειρούν διαρκώς για την αποκατάσταση των ζημιών», σημειώνει.
Μεγάλες ζημιές στις υποδομές Παράλληλα, σοβαρές είναι οι φθορές στα δίκτυα ύδρευσης, καθώς οι μετακινήσεις του εδάφους προκαλούν θραύσεις αγωγών. Το κόστος αποκατάστασης εκτιμάται υψηλό και η πλήρης επαναφορά του δικτύου αναμένεται να απαιτήσει χρόνο.
Μέχρι τότε, οι αρμόδιες υπηρεσίες προχωρούν σε προσωρινές εξωτερικές συνδέσεις, προκειμένου να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες των κατοίκων.
«Βιώνουμε συνθήκες πολέμου»: Αποκλεισμένο το Μαζαράκι Ηλείας μετά τις πρόσφατες κατολισθήσεις, απομακρύνθηκαν κάτοικοι από τα σπίτια τους
Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Αναγνωστόπουλος, η κατάσταση που βιώνουν τα συνεργεία και οι κάτοικοι θυμίζει «συνθήκες πολέμου». «Φτιάχνουμε κάτι, πάμε στο επόμενο. Χαλάει κάτι, ξαναγυρνάμε», σημείωσε.
Οι τοπικές αρχές παραμένουν σε διαρκή επιφυλακή, δίνοντας αγώνα δρόμου για τη διασφάλιση της ασφάλειας των πολιτών και τη σταδιακή αποκατάσταση της προσβασιμότητας σε μια περιοχή που δοκιμάζεται σκληρά από τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
Δύο γυναίκες βρέθηκαν νεκρές στο σπίτι τους στην οδό Μαραθωνομάχων, στην περιοχή της Εγλυκάδας. Πρόκειται για δύο αδελφές σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες. Η Αστυνομία βρίσκεται στο σημείο και διερευνά τις συνθήκες του θανάτου τους.
Εξελίξεις στην υπόθεση με όσα συνέβαιναν στις Διευθύνσεις Μεταφορών σε Πάτρα και Αίγιο. Στην Πάτρα όπως είχε καταγγείλει ο πρώην βουλευτής Θανάσης Νταβλούρος, μεσάζοντες ελάμβαναν χρήματα για να σου συμπληρώσουν τον φάκελο μεταβίβασης, ενώ στο Αίγιο γινόταν έκδοση αδειών κυκλοφορίας οχημάτων με πλαστά δικαιολογητικά! Μάλιστα για την περίπτωση του Αιγίου ακόμη και σήμερα… δεν έχει δημοσιοποιηθεί το πόρισμα της ΕΔΕ.
Η γενικότερη αίσθηση υπηρεσιακών παραγόντων είναι πως η έκταση του σκανδάλου δεν θα προκύψει και πολύ μεγάλη, ωστόσο, έγγραφα, σχέδια, και το ηλεκτρονικό σύστημα, που έχει κατασχεθεί, ψάχνεται εξονυχιστικά. Εκτός της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, έλεγχο διεξάγει και το Υπουργείο Μεταφορών.
Μάλιστα στην Περιφέρεια εντοπίστηκε ένα τουλάχιστον υπηρεσιακό έγγραφο μεταβίβασης οχήματος, το οποίο φέρει ημερομηνία στις αρχές του 2025, με την σφραγίδα και την υπογραφή του αναπληρωτή Περιφερειάρχη Χαράλαμπου Μπονάνου, όμως τότε αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης ήταν ο Φωκίων Ζαϊμης.
Και μόνο αυτό το έγγραφο δείχνει πως κάποιο κύκλωμα είχε καταφέρει να αποσπάσει την σφραγίδα και την υπογραφή του κ. Μπονάνου, ο οποίος ήταν αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας μέχρι και τα μισά του 2023 και τα μέλη του κυκλώματος δεν γνώριζαν πως από τότε και μετά αυτός ως Αναπληρωτής Περιφερειάρχης δεν είναι αρμόδιος και με δικαίωμα υπογραφής, αλλά στη θέση του υπογράφει ο κ. Ζαΐμης.
Το λάθος αυτό ενισχύει την άποψη πώς υπήρχε και εξωτερικός παράγοντας που έκανε τις «δουλειές». Το αν το εξωτερικό κύκλωμα είχε «επαφές» και με κάποιον στο εσωτερικό της υπηρεσίας, θα φανεί από την έρευνα που είναι σε εξέλιξη.
Ο Χαράλαμπος Μπονάνος ξεδιπλώνει το χρονοδιάγραμμα για το «Ελληνικό της Πάτρας», τονίζοντας πως ολοκληρώθηκε πια, από πλευράς Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, όλη η γραφειοκρατία για την μεταμόρφωση της ιστορικής χαρτοποιίας σε σύγχρονο διοικητικό κέντρο και την σταδιακή αλλαγή της φυσιογνωμίας της ίδιας της πόλης.
Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, αναφερόμενος στο εμβληματικό έργο της ανάπλασης του πρώην εργοστασιακού συγκροτήματος Λαδόπουλου, τονίζει ότι έφθασε στο τέλος της η αποστολή της προετοιμασίας όλων των εγγράφων και της εξασφάλισης των αδειοδοτήσεων και τώρα πλέον ανοίγει οριστικά ο δρόμος για την χειρπιαστή έναρξη υλοποίησης ενός έργου που φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τη ζωή στην πόλη αλλά και την ίδια την φυσιογνωμία της Πάτρας για τα επόμενα χρόνια.
Η ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ
«Το παιχνίδι βρίσκεται πλέον στα χέρια του αναδόχου», τονίζει χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα, η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση της δεσμευτικής προσφοράς από τον ανάδοχο είναι η 13η Μαρτίου. Μετά από αυτό το ορόσημο, θα ακολουθήσει ο προσυμβατικός έλεγχος και η υπογραφή της σύμβασης σε σύντομο χρονικό διάστημα. Η μετάβαση από τις μακέτες στα κτίρια είναι πλέον θέμα μηνών, με την Περιφέρεια να έχει εξασφαλίσει κάθε απαιτούμενη προϋπόθεση.
Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου Διοικητηρίου που θα στεγάσει τις υπηρεσίες της Περιφέρειας και του Δήμου Πατρέων, επιτυγχάνοντας την απόλυτη εξυπηρέτηση του πολίτη σε ένα σημείο. Όμως, η παρέμβαση δεν περιορίζεται μόνο στη διοίκηση. Στον χώρο θα λειτουργήσει το Μουσικό Σχολείο και Παιδικός Σταθμός, ενώ ολόκληρη η έκταση θα μεταμορφωθεί σε έναν πράσινο πνεύμονα με πάρκα και ελεύθερους χώρους που θα είναι ανοιχτά στους πολίτες καθόλη τη διάρκεια της μέρας. Επίσης, επισημαίνεται και η αγορά οικοπέδου αξίας 2 εκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία εκτεταμένων χώρων στάθμευσης, λύνοντας το κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής.
Η ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Ο κ. Μπονάνος υπογραμμίζει το σκέλος που αφορά στο γεγονός που αφορά στο πόσα πολλά σημαίνει αυτή η ανάπλαση για την Πάτρα των επόμενων δεκαετιών. Σημειώνοντας ότι αυτή η αλλαγή του χώρου θα αλλάξει ριζικά όλη την φυσιογνωμία και τη λειτουργία της πόλης, μετατοπίζοντάς τον «παλμό» των υπηρεσιών προς τις νότιες συνοικίες οι οποίες με τη σειρά τους θα «ζωντανέψουν» και θα αποκτήσουν την επί χρόνια πολυπόθητη αναβάθμιση που απαιτούν οι κάτοικοί τους. Παράλληλα, ο κ. Μπονάνος ανέφερε τη στρατηγική συνεργασία με το λιμάνι. «Πρόκειται ασφαλώς για μια συνολική αισθητική και κοινωνική επανεκκίνηση, που τιμά την ιστορική μνήμη της βιομηχανικής Πάτρας αλλά και την οδηγεί με σιγουριά στο μέλλον».
Το Πατρινό Καρναβάλι επιστρέφει δυναμικά και φέτος στη δημόσια τηλεόραση. Με ζωντανή μετάδοση που θα αναδείξει κάθε λεπτομέρεια της πατρινής δημιουργίας, αλλά και με αφηγήσεις που φωτίζουν την αθέατη πλευρά των πληρωμάτων, θα μεταφέρει τον παλμό και τη μαγεία της καρναβαλικής Πάτρας σε κάθε γωνιά της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Ακόμη, θα μεταδοθεί στους τηλεοπτικούς δέκτες το αμιγώς πατρινό δρώμενο, γεννημένο από τη φαντασία και την καρναβαλική ιστορία της Πάτρας, η Νυχτερινή Ποδαράτη Παρέλαση. Μετά από είκοσι χρόνια, ένα από τα πιο φαντασμαγορικά δρώμενα της Ελλάδας επιστρέφει στον αέρα.
Με την ΕΡΤ2 να έχει μετατραπεί σε αμιγώς αθλητικό κανάλι, το νέο τηλεοπτικό σπίτι του Πατρινού Καρναβαλιού γίνεται η ΕΡΤ3 και το ERTFLIX. Παράλληλα, μέσα από το επίσημο κανάλι της ΚΕΔΗΠ- Καρναβάλι Πάτρας στο YouTube, οι μεταδόσεις θα φτάσουν ζωντανά σε κάθε γωνιά του κόσμου.
Την αφήγηση και τον σχολιασμό της φετινής μετάδοσης αναλαμβάνουν οι Πατρινοί Ανδριάνα Χαλκίδη και Παναγιώτης Μαρκεζίνης, δύο παρουσίες με διακριτή καλλιτεχνική ταυτότητα στον χώρο της σάτιρας και της κωμωδίας, και βαθιά σύνδεση με το πνεύμα του Πατρινού Καρναβαλιού.
Η Ανδριάνα Χαλκίδη είναι ηθοποιός με παρουσία στην τηλεόραση (Σφηνάκια, Σκε®τσάκια) και σταθερή πορεία στο θέατρο. Κατάγεται από την Πάτρα και έχει ασχοληθεί με το καρναβάλι. Ο Παναγιώτης Μαρκεζίνης, που συμμετείχε και στη μετάδοση του Πατρινού Καρναβαλιού 2025, είναι Πατρινός σεναριογράφος (Αρχελάου 5), δημοσιογράφος και δημιουργός ψηφιακού περιεχομένου γνωστός για τα χιουμοριστικά του αντανακλαστικά.
Η νυχτερινή ποδαράτη θα μεταδοθεί το Σάββατο 21 Φεβρουαρίου στις 18:15, μέσω του ERTFLIX και με παράλληλες ζωντανές συνδέσεις από την ΕΡΤ3. Η Μεγάλη Παρέλαση της Κυριακής 22 Φεβρουαρίου θα μεταδοθεί ζωντανά στις 14:00 από την ΕΡΤ3 παράλληλα με άλλες καρναβαλικές παρελάσεις και αποκλειστικά στο ERTFLIX. Και οι δύο μεταδόσεις θα παραμείνουν διαθέσιμες στο ERTFLIX για μία εβδομάδα. 50.000 καρναβαλιστές, 19 άρματα και η συλλογική δημιουργικότητα μιας ολόκληρης πόλης, δίνει ραντεβού με τους τηλεθεατές και όλο τον κόσμο το επόμενο Σαββατοκύριακο.
Θετικό χαρακτήρισε το πρόσημο της φετινής παρέλασης του Καρναβαλιού των Μικρών ο Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΗΠ – Καρναβάλι Πάτρας, Κωνσταντίνος Δραγώτης, υπογραμμίζοντας ότι, παρά τα δυσμενή προγνωστικά για τον καιρό, η συμμετοχή ήταν εντυπωσιακή.
Όπως ανέφερε, 100 γκρουπ και περίπου 20.000 μικροί καρναβαλιστές βρέθηκαν στην αφετηρία, χωρίς ακυρώσεις, ενώ η παρέλαση διήρκεσε περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά. Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στη μουσική ταυτότητα της διοργάνωσης, που βασίστηκε στα τραγούδια του Φεστιβάλ Παιδικού Τραγουδιού, έργα δημιουργημένα από παιδιά για παιδιά, με μηνύματα για τη φύση και την προστασία της ζωής.
Παράλληλα, δεν παρέλειψε να επισημάνει τον έντονο προβληματισμό για τη μεγάλη συμμετοχή γονέων μέσα στα γκρουπ, σημειώνοντας πως το καρναβάλι εξελίσσεται σε οικογενειακή υπόθεση, γεγονός που απαιτεί διαχείριση, κυρίως για λόγους εικόνας και ασφάλειας, ενόψει και της μεγάλης παρέλασης.
Διευρύνεται απ’ ό,τι μαθαίνουμε ο κύκλος των προσώπων που εμπλέκονται στην κακοδιαχείριση του Ταμείου Αλληλοβοηθείας των δικηγόρων της Πάτρας και του Αιγίου και στην έρευνα ορκωτών για την υπεξαίρεση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, στοιχεία της οποίας βρίσκονται ήδη στην εισαγγελική αρχή της Πάτρας.Στους νομικούς κύκλους της Πάτρας και του Αιγίου συζητείται εδώ και καιρό ότι δεν μπορεί να αποδίδονται ευθύνες μόνη στην πρώην υπάλληλο του ΛΕΔΠΑ.Ήδη στην υπόθεση φαίνεται να εμπλέκεται Πατρινός δικηγόρος και πρώην συνεργάτης του Δικηγορικού Συλλόγου. Ο οικονομικός έλεγχος στα βιβλία συνεχίζεται και δεν αποκλείεται σύντομα να βρεθούν και άλλα πρόσωπα στο στόχαστρο.
Σταδιακά μέσα στους επόμενους 17 μήνες αναμένεται να ξεκινήσει η παραλαβή των πρώτων νέων συρμών της Hellenic Train, ενώ έως το τέλος του 2027 προβλέπεται να έχουν ενταχθεί σε κυκλοφορία συνολικά 23 νέα τρένα, στο πλαίσιο ενός επενδυτικού σχεδίου που φιλοδοξεί να αλλάξει την εικόνα του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, πρόκειται για δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για τον ιταλικό όμιλο, με σαφείς ρήτρες και δικαίωμα καταγγελίας της σύμβασης από το Δημόσιο σε περίπτωση μη τήρησης. Το επενδυτικό πακέτο φτάνει τα 420 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 308 εκατ. ευρώ αφορούν την αγορά των νέων ηλεκτροκίνητων συρμών — την πρώτη προμήθεια καινούργιων τρένων στη χώρα μετά το 2004.
Από τους 23 συρμούς, οι 11 προορίζονται για τον Προαστιακό και οι 12 για υπεραστικά δρομολόγια, με στόχο τη βελτίωση της καθημερινής εξυπηρέτησης αλλά και των μεγάλων διαδρομών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού, καθώς —όπως επισημαίνεται— η ποιότητα του σιδηροδρόμου κρίνεται κυρίως στην καθημερινή μετακίνηση.
Συστήματα ασφάλειας και χρόνοι διαδρομής
Παράλληλα προχωρά η εγκατάσταση νέων συστημάτων ασφαλείας. Ο γεωεντοπισμός των τρένων λειτουργεί ήδη πιλοτικά και αναμένεται σύντομα να είναι προσβάσιμος και στους πολίτες, επιτρέποντας παρακολούθηση της κίνησης σε πραγματικό χρόνο.
Το ευρωπαϊκό σύστημα ETCS, που θεωρείται κρίσιμη δικλείδα ασφάλειας, εγκαθίσταται στον άξονα Αθήνα–Θεσσαλονίκη και, μετά την αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Daniel, στόχος είναι έως το καλοκαίρι του 2026 η γραμμή να λειτουργεί πλήρως με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση και ETCS.
Η ολοκλήρωση αυτών των έργων, σε συνδυασμό με τα νέα τρένα, εκτιμάται ότι θα μειώσει τον χρόνο διαδρομής Αθήνα–Θεσσαλονίκη σε λιγότερο από 3,5 ώρες, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα του σιδηροδρόμου έναντι άλλων μέσων μεταφοράς.
Σιδηροδρομική σύνδεση με Πάτρα και Δυτική Ελλάδα
Σε εξέλιξη βρίσκεται και ο εκσυγχρονισμός της γραμμής Κιάτο–Αίγιο, με πλήρη ηλεκτροκίνηση, σύγχρονη σηματοδότηση και εγκατάσταση ETCS. Η ολοκλήρωση του τμήματος έως τη Ροδοδάφνη τοποθετείται στα τέλη του 2026, ενώ στόχος είναι η επέκταση έως τον Ψαθόπυργο μέσα στο ίδιο έτος, εξέλιξη που φέρνει πιο κοντά τη λειτουργική σύνδεση της Πάτρας με τον βασικό σιδηροδρομικό άξονα.
Η εξέλιξη αυτή θεωρείται σημαντική για τη Δυτική Ελλάδα, καθώς αναμένεται να ενισχύσει τις μετακινήσεις, την οικονομική δραστηριότητα και τη διασύνδεση της περιοχής με το εθνικό δίκτυο.
Διεθνείς συνδέσεις και γεωπολιτικός ρόλος
Στο επίκεντρο του σχεδιασμού βρίσκεται και η επαναφορά διεθνών σιδηροδρομικών συνδέσεων, οι οποίες είχαν περιοριστεί λόγω τεχνικών και επιχειρησιακών προβλημάτων. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την αναβάθμιση του άξονα Θεσσαλονίκη–Αλεξανδρούπολη–Ορεστιάδα, καθώς και διασυνδέσεις με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, με στόχο την ενίσχυση των εμπορευματικών μεταφορών και τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου logistics.
Στο ίδιο πλαίσιο εξετάζεται και η σύνδεση του λιμανιού της Καβάλας με τη Σόφια, έργο που αξιολογείται κυρίως με βάση τις εμπορευματικές ροές και τη στρατηγική θέση της χώρας στα ευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών.
Νέα στελέχη και τεχνογνωσία
Παράλληλα, επιχειρείται ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω πρόσκλησης προς Έλληνες επαγγελματίες του εξωτερικού με εμπειρία σε σύγχρονα σιδηροδρομικά συστήματα. Ήδη έχουν προκηρυχθεί 33 θέσεις ευθύνης στον ΟΣΕ, με τριετείς συμβάσεις και συγκεκριμένους στόχους απόδοσης, στο πλαίσιο της προσπάθειας για έναν πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό σιδηρόδρομο.
Ο συνολικός σχεδιασμός αποσκοπεί στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς, αξιόπιστου και ανταγωνιστικού σιδηροδρομικού δικτύου, με έμφαση τόσο στις καθημερινές μετακινήσεις όσο και στον διεθνή ρόλο της χώρας στον τομέα των μεταφορών.
Ισόβια επεβλήθησαν σε γνωστό αγροτοσυνδικαλιστή της Θεσσαλίας, που σύμφωνα με το κατηγορητήριο του είχε αποδοθεί ο ρόλος του «αρχηγού» εγκληματικής οργάνωσης που δραστηριοποιούνταν στην καλλιέργεια δενδρυλλίων κάνναβης.
Η δράση του είχε αποκαλυφθεί τον Σεπτέμβριο 2024 όταν έγινε επιχείρηση από αστυνομικούς της Πάτρας σε δύσβαστη περιοχή στη Γαύριανη Μαγνησίας. Εκεί συνελήφθη ο 36χρονος σήμερα, αγροτοσυνδικαλιστής και τρεις αλβανοί. Σε έκταση 6,5 στρεμμάτων, σε επτά επίπεδα, εντοπίστηκε χασισοφυτεία 1.800 και πλέον δενδρυλλίων.
Χθες στα Δικαστήρια Λάρισας εκδικάστηκε η υπόθεση. Οι ποινές που επέβαλλε το δικαστήριο στους κατηγορούμενους ήταν, ισόβια για τον αγροτοκτηνοτρόφο και τον «υπαρχηγό» της οργάνωσης, και στους δυο «φροντιστές» της φυτείας εννέα και πέντε χρόνια φυλάκισης αντίστοιχα.
Ο 36χρονος είχε πρωτοστατήσει στις κινητοποιήσεις και στα μπλόκα των αγροτών στη Μαγνησία και ήταν επικεφαλής της ομάδας των αγροτών και κτηνοτρόφων που είχε κατέβει με τα τρακτέρ από την Μαγνησία στο Σύνταγμα τον Φεβρουάριο του 2024. Μόνιμος κάτοικος Αλμυρού Βόλου, φέρεται να έχει στενή συγγενική σχέση με Αστυνομικό, ο οποίος ωστόσο δεν είχε καμία εμπλοκή με τις παρανομίες του.
Oι αστυνομικοί της Πάτρας είχαν εντοπίσει στην φυτεία 1 τόνο κάνναβης αξίας 2 εκατ. ευρώ, με περισσότερα από 1.800 δενδρύλλια.
Όπως διαπιστώθηκε, στον χώρο είχαν κατασκευάσει ακόμη και αποξηραντήριο, χρησιμοποιώντας κορμούς δένδρων, ώστε να επεξεργάζονται επιτόπου τις ποσότητες κάνναβης.
Ο χώρος εκτεινότανσε έκταση 6,5 στρεμμάτων, χωρισμένη σε 7 επίπεδα, τα οποία επικοινωνούσαν μεταξύ τους με αυτοσχέδια μονοπάτια, συνολικού μήκους περίπου 800 μέτρων.
Για το πότισμα των δενδρυλλίων χρησιμοποιούσαν λάστιχα ποτίσματος, μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων, τα οποία αντλούσαν νερό από αυτοσχέδια δεξαμενή, που βρισκόταν μέσα στο έδαφος, κατασκευασμένη από νάιλον και κορμούς δένδρων και τροφοδοτούνταν από παρακείμενο χείμαρρο.
Η ανακοίνωση της ΔΕΥΑΠ, με την οποία επιχειρεί να διαψεύσει δημοσίευμα του «Ν» για τη διάθεση λυμάτων στη θάλασσα, καταλήγει να επιβεβαιώνει ότι οι κρίσιμες υποδομές του αποχετευτικού συστήματος της Πάτρας παραμένουν ανενεργές, από τον Άγιο Βασίλειο έως και τα Ροϊτικα.
Η ίδια η επιχείρηση παραδέχεται ότι η εργολαβία για τον αγωγό λυμάτων στην Ακτή Δυμαίων έχει διαλυθεί και ότι τα αντλιοστάσια λυμάτων στο Νότιο Πάρκο δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεν λειτουργούν. Κάτι που σημαίνει ότι τα λύματα από χιλιάδες σπίτια σε όλη αυτή την επικράτεια που ξεκινάει από το ύψος της οδού Παπαφλέσσα και φτάνει στον Γλαύκο, συνεχίζουν να καταλήγουν, μαζί με τα όμβρια, στη θάλασσα, μέσω του παντορροϊκού αγωγού. Σε καμία σχεδόν από τις περιοχές που σημείωσε δεν υπάρχει ακόμα σύνδεση του αποχετευτικού δικτύου με τον βιολογικό καθαρισμό.
Λύματα χιλιάδων κατοικιών στη θάλασσα
Χιλιάδες σπίτια που εξυπηρετούνται με βόθρους, πληρώνοντας το ανάλογο κόστος, σε δύσκολες οικονομικά εποχές, για να το αποφύγουν, καταφεύγουν στην εύκολη λύση. Είναι κοινό μυστικό για όσους γνωρίζουν το ζήτημα, ότι διοχετεύουν τα λύματα, που προέρχονται από τους βόθρους τους στον αγωγό όμβριων υδάτων, παράνομα και από εκεί πέφτουν απευθείας στην θάλασσα. Παρόλο που τα έργα αυτά γίνονται με ευρωπαϊκά κονδύλια, η ΔΕΥΑΠ ζητάει από τους δημότες που ενδιαφέρθηκαν να κάνουν την αίτηση για να συνδέσουν το δίκτυο αποχέτευσής τους με τον βιολογικό καθαρισμό (όταν εντέλει ολοκληρωθούν τα έργα), να πληρώσουν ένα τέλος διόλου ευκαταφρόνητο.
Η «εύκολη λύση» των όμβριων
Σύμφωνα με πληροφορίες, το κόστος σύνδεσης που έχει ορίσει η ΔΕΥΑΠ, το οποίο καθορίζεται ανάλογα με το ακίνητο και την απόσταση από τον αγωγό, ξεπερνάει πολλές φορές τα 700 ευρώ και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει ακόμα και πιο υψηλά. Οπότε είναι βέβαιο ότι κάποιοι (από την στιγμή μάλιστα που δεν υπάρχουν οι ανάλογοι έλεγχοι από τον Δήμο) θα συνεχίζουν το «κόλπο» γιατί πολύ απλά τους συμφέρει οικονομικά. Σε κάθε περίπτωση τα έργα που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια η ΔΕΥΑΠ για την επέκταση του αποχετευτικού δικτύου πρέπει να συνεχιστούν και να ολοκληρωθούν. Πρόκειται για έργα που αποτελούν βασικό κρίκο στη σύνδεση της παραλιακής ζώνης με τον βιολογικό καθαρισμό και χωρίς τα οποία η αποχέτευση της περιοχής δεν μπορεί να λειτουργήσει ολοκληρωμένα.
Παρά τις διαβεβαιώσεις της ΔΕΥΑΠ ότι επιμέρους δίκτυα έχουν τεθεί ή θα τεθούν άμεσα σε λειτουργία, από την ίδια την ανακοίνωση προκύπτει ότι μεγάλα τμήματα της πόλης δεν είναι ακόμη συνδεδεμένα με τον βιολογικό καθαρισμό. Η ΔΕΥΑΠ στην ανακοίνωσή της αναφέρεται σε περιοχές όπου το δίκτυο λειτουργεί, σε άλλες όπου «σε λίγες μέρες» θα τεθεί σε λειτουργία και σε περιοχές όπου τα έργα βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Όμως δεν δίνεται καμία απάντηση για το τι συμβαίνει στο μεσοδιάστημα, ούτε για το πού καταλήγουν τα λύματα μέχρι να ολοκληρωθούν οι συνδέσεις. Ας τις πάρουμε μια-μια τις περιοχές βάση της ανακοίνωσής της ΔΕΥΑΠ:
Στον Άγιο Βασίλειο διευκρινίζεται ότι λειτουργεί μόνο το τμήμα κάτω από τις γραμμές του τρένου, ενώ για την περιοχή πάνω από τις γραμμές απαιτούνται ακόμη αποκα- ταστάσεις ώστε να συνδεθεί με το δίκτυο.
Στον Καστελόκαμπο αναφέρεται ότι λειτουργεί το τμήμα πάνω από τις γραμμές, ενώ το κάτω τμήμα «θα μπει σε λειτουργία σε λίγες μέρες», επιβεβαιώνοντας ότι σήμερα παραμένει εκτός.
Αντίστοιχα, για το Ακταίο σημειώνεται ότι το δίκτυο της παραλιακής ζώνης «θα λειτουργήσει σε λίγες μέρες», άρα δεν είναι ακόμη ενεργό.
Για τις Δάφνες αναφέρεται ότι «προχωρούν οι διαδικασίες», γεγονός που επιβεβαιώνει ότι το δίκτυο δεν λειτουργεί σήμερα, όπως κι εκείνο στην Αγυιά, που «προχωράει» ακόμη.
Το δίκτυο Άγιος Παντελεήμονας-Πλαζ παρά το ότι ολοκληρώθηκε αναμένεται η παραλαβή του. Άρα και αυτό είναι ανενεργό.
Σε Βραχνέϊκα, Μιντιλόγλι, Ροΐτικα γίνεται λόγος για έργα που βρίσκονται στο τελικό στάδιο, άρα δεν έχουν τεθεί σε πλήρη λειτουργία.
Η Ακτή Δυμαίων ως μόνιμο σημείο εκβολής ρυπασμένων υδάτων
Συνεπώς, η ίδια η ΔΕΥΑΠ παραδέχεται ότι σε όλες τις παραπάνω περιοχές η σύνδεση με τον βιολογικό καθαρισμό δεν είναι καθολική και ολοκληρωμένη, αλλά βρίσκεται σε μεταβατικό στάδιο. Το περιστατικό άλλωστε, που σημειώθηκε στην Ακτή Δυμαίων, μετά από την έντονη βροχόπτωση όπου τα λύματα εντοπίστηκαν από διερχόμενους οδηγούς να «πλέουν» ανάμεσα σε ρυπασμένα ύδατα, επιβεβαιώνει στην πράξη, τόσο τον «Ν», όσο και την ΔΕΥΑΠ.
Το κρίσιμο ερώτημα, αφορά στη συνεχή επιβάρυνση του Πατραϊκού κόλπου. Η διάθεση λυμάτων, ακόμη και αραιωμένων με όμβρια, αυξάνει το μικροβιακό φορτίο των παράκτιων υδάτων, υποβαθμίζει το θαλάσσιο οικοσύστημα και, σε παράκτιες ζώνες, μπορεί να επηρεάσει τον υδροφόρο ορίζοντα. Όσο ο κεντρικός αγωγός και τα αντλιοστά- σια παραμένουν εκτός λειτουργίας, τα λύματα βρίσκουν διέξοδο στη θάλασσα, παρανόμως .Το ερώτημα που μένει αναπάντητο είναι απλό και απολύτως συγκεκριμένο. Πόσο καθαρά είναι σήμερα τα νερά του Πατραϊκού Κόλπου και ποιος αναλαμβάνει την ευθύνη μέχρι να ολοκληρωθούν τα έργα που η ίδια η ΔΕΥΑΠ παραδέχεται ότι δεν έχουν τελειώσει.
Aπ. Βανταράκης «Παίζουμε με τη δημόσια υγεία»
Ο καθηγητής Υγιεινής του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών, Απόστολος Βανταράκης, επισημαίνει ότι η ανεξέλεγκτη διάθεση αστικών λυμάτων στη θάλασσα αποτελεί πρόβλημα, με άμεσες επιπτώσεις κυρίως στη δημόσια υγεία. Όπως εξηγεί, τα αστικά λύματα, σε αντίθεση με τα βιομηχανικά, περιέχουν κυρίως μικροοργανισμούς και όχι βαριές χημικές ενώσεις. Η θάλασσα διαθέτει έναν βαθμό φυσικού αυτοκαθαρισμού, γεγονός που περιορίζει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Ωστόσο, ο κίνδυνος δεν εξαλείφεται.
«Αν κάποιος έρθει σε επαφή με το νερό τη στιγμή που απορρίπτονται λύματα, τότε σαφώς υπάρχει πρόβλημα», τονίζει, υπογραμμίζοντας ότι ο βασικός κίνδυνος αφορά την άμεση έκθεση και όχι τόσο τις μακροχρόνιες επιπτώσεις στο θαλάσσιο περιβάλλον. Ιδιαίτερη σημασία δίνει στον μήνα Μάιο, ο οποίος σύμφωνα με τα δεδομένα των μετρή- σεων, εμφανίζει σταθερά τις υψηλότερες τιμές μικροβιακής επιβάρυνσης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι θερμοκρασίες του νερού αρχίζουν να ανεβαίνουν, ευνοώντας τον πολλαπλασιασμό μικροοργανισμών. Η κολυμβητική περίοδος δεν έχει ξεκινήσει ακόμη, άρα οι παράνομες απορρίψεις γίνονται πιο εύκολα και με μικρότερο φόβο ελέγχων.
Έτσι, τα λύματα συνεχίζουν να διοχετεύονται μέσω αγωγών ομβρίων, συχνά από παρακείμενες επιχειρήσεις και κατοικίες. Αντίθετα, από τα μέσα Ιουνίου και μετά, όταν οι παραλίες γεμίζουν κόσμο, οι μετρήσεις βελτιώνονται αισθητά. «Η παρουσία λουομένων λειτουργεί αποτρεπτικά. Είναι δύσκολο κάποιος να ρίξει λύματα όταν ο κόσμος βρίσκεται μπροστά στη θάλασσα», σημειώνει. Παρ’ όλα αυτά, όσο δεν υπάρχει καθολική και μόνιμη σύνδεση με τον βιολογικό καθαρισμό, «παίζουμε με τη δημόσια υγεία», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει.