Στην τελική ευθεία η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος και η ανάπλαση της Κάτω πόλης

Το έργο για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Κάτω πόλης βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία και αυτό που θα το χαρακτηρίσει, πέρα από τις αλλαγές που θα φέρει η αντιδρόμηση της Κανακάρη και της Κορίνθου, είναι η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος.

Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος θα έχει ως συνέπεια μία σειρά παρεμβάσεων στις υπόλοιπες οδούς του ιστορικού κέντρου, με βάση την μελέτη που έχει οριστεί και που θα κληθεί να πραγματοποιήσει ο ανάδοχος («Εργοδυναμική»), όταν πέσουν και οι υπογραφές της σύμβασης εκτέλεσης του έργου, με τις εργασίες να ξεκινούν.

Ως γνωστόν ο προϋπολογισμός του έργου του ιστορικού κέντρου της Κάτω πόλης θα φτάσει κοντά στα 11 εκατομμύρια ευρώ από τα συνολικά 18 εκατομμύρια ευρώ που προβλέπει το όλο έργο της ανάπλασης του ιστορικού κέντρου της Πάτρας που έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του ΕΣΠΑ 2014.

Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος

Η πρώτη και σημαντικότερη παρέμβαση από όλες αφορά την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος.

Σύμφωνα με τη μελέτη που έχει οριστεί η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος (πριν δηλαδή ολοκληρωθεί η κυκλοφοριακή μελέτη που προτείνει την αντιδρόμηση της Αράτου και της Ζαϊμη για τη διέλευση των λεωφορείων του αστικού ΚΤΕΛ) θα ξεκινά από την Αράτου και θα καταλήγει στη Γούναρη.

Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος θα είναι ολοκληρωτική, δεν θα επιτρέπεται δηλαδή η διέλευση κανενός μορφής οχήματος, πέρα από τους πεζούς και τα ποδήλατα.

Η πεζοδρομημένη Μαιζώνος, δηλαδή, δεν θα έχει οδόστρωμα, αλλά θα είναι ένας πεζόδρομος πλήρης μορφής, σαν και αυτός της Ρήγα Φεραίου και της Αγίου Νικολάου. Πρόκειται ασφαλώς για το μεγαλύτερο σε πλάτος πεζόδρομο της Πάτρας και ίσως τον πιο εμπορικό.

Η τοποθέτηση κυβόλιθων αντί μαρμάρου επιλέχτηκε από τους μελετητές και για λόγους οικονομικούς, αλλά κυρίως για λόγους λειτουργικούς αφού το μάρμαρο, όπως έχει φανεί και στο παράδειγμα της Αγίου Νικολάου δεν καθαρίζεται τόσο εύκολα και χρειάζονται ειδικά μηχανήματα για αυτό.

Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος επεκτείνει τον πεζόδρομο της Αγίου Νικολάου αφού έτσι θα πεζοδρομηθεί αναγκαστικά και το κομμάτι μεταξύ της Αγίου Νικολάου της Κορίνθου, ενώ για το κομμάτι της Αγίου Νικολάου μεταξύ της Κορίνθου και της Κανακάρη υπάρχει η πρόθεση για την ήπια πεζοδρόμηση του με την παράλληλη δημιουργία ενός μικρού ποδηλατόδρομου.

Η Αλεξάνδρου Υψηλάντου και η Κανάρη

Ο ποδηλατόδρομος αυτός θα φτάνει έως στην Αλεξάνδρου Υψηλάντου η οποία  θα μετατραπεί σε ένα μεγάλο κομμάτι της σε έναν ακόμα πεζόδρομο για το ιστορικό κέντρο της Πάτρας.

Πιο συγκεκριμένα η μελέτη προβλέπει την πεζοδρόμηση της οδού με την ρίψη κυβόλιθων από το ύψος της πλατείας Μαρκάτο έως την οδό Δημητρίου Βότση, αμέσως μετά την εκκλησία της Παντάνασσας.

Ουσιαστικά, έτσι πεζοδρομείται όλη η Αλεξάνδρου Υψηλάντου από την Αγίου Νικολάου έως την Γούναρη αφού από τη στιγμή που θα υπάρχει πεζόδρομος δεν θα μπορούν να διέρχονται οχήματα ούτε και στα μη πεζοδρομημένα κομμάτια της.  Μια ακόμα μεγάλη πεζοδρόμηση που περιλαμβάνεται στην μελέτη για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Κάτω Πόλης είναι αυτή της Κανάρη.

Η Κανάρη που μέχρι τώρα ήταν στο καθεστώς της ήπιας πεζοδρόμησης αφού στο μεγαλύτερο κομμάτι της υπήρχε οδόστρωμα, κάτι που διευκόλυνε τους επιτήδειους οδηγούς για να παρανομούν, θα γίνει ένας ολοκληρωμένος πεζόδρομος, με την ρίψη κυβόλιθων, ακριβώς κάτω από την πλατεία Υψηλών Αλωνίων έως στο ύψος της πλατείας Πίνδου.

Οι παράλληλες τμηματικές πεζοδρομήσεις

Πεζόδρομος κανονικός και θα γίνει το τμήμα της Γεροκωστοπούλου, από την Αγίου Ανδρέου έως την Ρήγα Φεραίου. Ένας ακόμα δρόμος που θα πεζοδρομηθεί κανονικά είναι αυτός της Τριών Ναυάρχων στο κομμάτι από τη Ρήγα Φεραίου έως το ύψος της Αγίου Ανδρέου το οποίο μέχρι τώρα είναι τυπικά πεζόδρομος, αλλά ουσιαστικά χρησιμεύει για να παρκάρουν τα οχήματα τους αρκετοί συνδημότες. 

Στο κομμάτι αυτό θα πέσουν κυβόλιθοι, ενώ το ίδιο θα γίνει στο τέρμα της Ρήγα Φεραίου, σε αυτό που οδηγεί στην εκκλησία του Αγίου Ανδρέα το οποίο μέχρι τώρα είναι δρόμος.  Σε ότι αφορά το πάνω μέρος της Τριών Ναυάρχων και το αν αυτό το δρομάκι που ξεκινάει  κάτω από την Αθανασίου Διάκου, περνάει από το ιστορικό καταφύγιο και φτάνει στο πάρκινγκ του δήμου, πεζοδρομηθεί ή όχι, είναι ένα ζήτημα που εξετάζεται αφού υπάρχουν κάποιες λεπτομέρειες που αφορούν το συγκοινωνιακό.

Πάντως και η δεξιά πλευρά του πάνω μέρους της Τριών Ναυάρχων είναι να πεζοδρομηθεί και αυτή. Σημειώνουμε ότι μαζί με όλες αυτές τις πεζοδρομήσεις θα πρέπει να προσθέσουμε και την πεζοδρόμηση της Σισίνης στην βόρεια πλευρά των Υψηλών Αλωνίων που θα ενώνει την Κάτω με την άνω πόλη  και περιλαμβάνεται στην πρώτη εργολαβία του έργου.

Οι κάθετοι οδοί και το δίκτυο ποδηλατοδρόμων

Τι θα γίνει όμως με τις κάθετες οδούς που εμπεριέχονται στο ιστορικό κέντρο της Κάτω Πάτρας που είναι να αποτελέσουν το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που θα ενώνονται με τον παραλιακό;

Ο ιδανικός στόχος των παρεμβάσεων αυτών είναι να μην υπάρχουν περιθώρια διέλευσης οχημάτων μεταξύ της ακτίνας της πλατείας Όλγας και του Αγίου Ανδρέα. Κάτι τέτοιο θα ελευθέρωνε πλήρως τις καθέτους οδούς και θα έδινε την δυνατότητα για την απρόσκοπτη χρήση ποδηλάτου. Όμως αυτό είναι δύσκολο έως απίθανο να επιτευχθεί.

Έτσι, με βάση τη μελέτη που έχει οριστεί οι κάθετες οδοί που εμπεριέχονται σε αυτή την ακτίνα θα μπουν σε μία μορφή ήπιας πεζοδρόμησης (χωρίς αλλαγές στο οδόστρωμα), με στόχο την όσο το δυνατόν μείωση της διέλευσης οχημάτων και την καθιέρωση του ποδηλάτου.