Γέμισαν μηνύματα απατεώνων τα κινητά Πατρινών

Τις τελευταίες ημέρες στην Πάτρα είναι σε εξέλιξη  μία νέα «εκστρατεία απάτης» που έχει εξαπολυθεί κατά των κατόχων πιστωτικών καρτών. Το μήνυμα που λαμβάνει ο κάτοχος στο κινητό του, είναι SMS σαν αυτό που παρουσιάζει σήμερα η «Πολιτεία». Αυτό είναι το ψεύτικο μήνυμα το οποίο περιέχει επικίνδυνο σύνδεσμο. Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ. εάν λάβετε αυτό το μήνυμα σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να πατήσετε τον σύνδεσμο που επισυνάπτεται. Και φυσικά, σε καμία περίπτωση δεν συμπληρώνουμε πότε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας και τους κωδικούς, διότι καμιά τράπεζα δεν πρόκειται ποτέ να μας ζητήσει κάτι τέτοιο, ούτε μέσω μηνύματος στο κινητό, ούτε μέσω e-mail.

Εάν λοιπόν λάβετε τέτοιο μήνυμα, σβήστε το κατευθείαν και σε καμία περίπτωση μην πατήσετε τον σύνδεσμο που περιέχει. Εάν έχετε πέσει θύμα τέτοιας απάτης και έχετε δώσει τα στοιχεία σας, απευθυνθείτε άμεσα στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και στην τράπεζα σας για να προλάβετε ανεπιθύμητες συναλλαγές. Είναι βέβαιο ότι οι επιτήδειοι θα «αρπάξουν» τα χρήματά σας… εν ριπή οφθιαλμού.

Τα στοιχεία από την τράπεζα της Ελλάδος

Εκρηκτική αύξηση παρουσίασαν τα κρούσματα απάτης στις συναλλαγές με πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες   όπως καταγράφει η Τράπεζα της Ελλάδος, ενώ σημαντική αύξηση είχε σημειωθεί και το 2021.

Ταυτόχρονα η κεντρική τράπεζα, στην έκθεση για τη Χρηματοπιστωτική Σταθερότητα κωδικοποιεί τις πιο επικίνδυνες συναλλαγές με «πλαστικό» χρήμα αλλά και εξηγεί ποιοι πληρώνουν τον λογαριασμό της απάτης και πότε βαρύνεται ο κάτοχος. Η πανδημία απάτης στις κάρτες πληρωμών, προκαλεί προβληματισμό καθώς, για δεύτερο διαδοχικό έτος καταγράφεται αλματώδης αύξηση.

Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, αναλύοντας την απάτη ανά τύπο συναλλαγής, διαπιστώνεται ότι η πλειονότητα των περιστατικών απάτης εξακολούθησε να εκδηλώνεται στις εξ αποστάσεως (card not present–CNP) συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου.

Τα περιστατικά αφορούν κυρίως διαδικτυακές συναλλαγές με επιχειρήσεις του εξωτερικού, όπως συνέβαινε και κατά τα προηγούμενα έτη.

Εξετάζοντας περαιτέρω την απάτη που διενεργείται στις εξ αποστάσεως συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου, διαπιστώνεται πως οι περισσότερες συναλλαγές απάτης αφορούν συναλλαγές μέσω διαδικτύου.

Οι οικονομικές ζημίες που προκύπτουν από τις συναλλαγές απάτης επιμερίζονται στα συμβαλλόμενα μέλη της συναλλαγής ανάλογα με την υπαιτιότητά τους, αναφέρει η Τράπεζα της Ελλάδος.

Συγκεκριμένα, με βάση την κατανομή των ζημιών μεταξύ των τριών συμβαλλόμενων μελών στον κύκλο συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, διαπιστώνεται πως το μεγαλύτερο μέρος της ζημίας επιβαρύνει τους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών που αποδέχονται συναλλαγές καρτών και ο οποίοι, κατά το 2020, επωμίστηκαν το 48% της συνολικής ζημίας.

Αντίστοιχα, οι πάροχοι-εκδότες καρτών πληρωμών επιβαρύνθηκαν σε ποσοστό 23%, ενώ οι κάτοχοι-χρήστες των καρτών πληρωμής επιβαρύνθηκαν σε ποσοστό 29%.

Δηλαδή, ένας στους τρεις κατόχους κάρτας πληρωμής που ενεπλάκη σε απάτη, πλήρωσε από την τσέπη του το κόστος της απάτης, ως συνυπαίτιος.

Και απάτη μέσω… εύρεσης εργασίας

Η νέα απάτη που βγήκε, υπόσχεται θέση εργασίας με παχυλό μισθό.

Το μήνυμα που στέλνουν και το οποίο ήδη έλαβαν Πατρινοί είναι το εξής:

“Γεια σου! Έχετε επιλεγεί για μερική/πλήρη απασχόληση. Ημερήσιος μισθός 50 – 200 ευρώ. Δέχονται θέσεις εργασίας και WhatsApp». Όποιος έχει λάβει αυτό το μήνυμα πρέπει να το αγνοήσει και να μην μπει σε διαδικασία συνομιλίας.

Και από την… Alpha!

Ακόμη μία προσπάθεια υποκλοπής σημαντικών προσωπικών στοιχείων και τραπεζικών κωδικών με την μέθοδο “phishing”. Αυτήν τη φορά οι απατεώνες υποδύονται πως είναι από την τράπεζα Alpha.

Στα υποψήφια θύματα αποστέλλεται το παρακάτω παραπλανητικό email.

“Χαίρετε,

Έχετε ένα νέο μήνυμα στον λογαριασμό MyAlpha Web σχετικά με την ενημέρωση των ζητούμενων στοιχείων.

Πρέπει να ολοκληρώσετε την ενημέρωση πριν από τις 01/03/2022.

Ελέγξτε κάνοντας κλικ στον παρακάτω σύνδεσμο:”

Η πιο διαδεδομένη μέθοδος κλοπής ταυτότητας (identity theft) είναι το “phishing”. Ο δράστης εμφανίζεται ως ένα φαινομενικά έμπιστο πρόσωπο, ή κάποια τράπεζα, ή υπηρεσία και προσπαθεί να παραπλανήσει το θύμα προκειμένου να αποσπάσει προσωπικά στοιχεία ή κωδικούς.

Ως “phishing” χαρακτηρίζεται η αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων (e-mails) που σκοπό την κλοπή εμπιστευτικών στοιχείων που ανήκουν στον παραλήπτη του ηλεκτρονικού μηνύματος.

Τα ηλεκτρονικά αυτά μηνύματα ζητούν από τον παραλήπτη με διάφορες δικαιολογίες και προφάσεις την αποκάλυψη ευαίσθητων δεδομένων, π.χ. τον αριθμό τραπεζικού λογαριασμού του, τον προσωπικό αριθμό αναγνώρισης (PIN) κτλ.

Αν ο ανυποψίαστος παραλήπτης αποκαλύψει τις πληροφορίες αυτές, οι δράστες (“Phishers”) “εισβάλλουν” στους ηλεκτρονικούς λογαριασμούς του και μπορεί να θα προβούν σε συναλλαγές ή να καταστρέψουν δεδομένα, ή να αποσπάσουν άλλες πληροφορίες για να τις χρησιμοποιήσουν σε άλλες παράνομες ενέργειες.