Euroferry Olympia: «Δεν ελέγξαμε το γκαράζ» – Τραγική παραδοχή από μέλη του πληρώματος
Kαταθέσεις – φωτιά για τη ναυτική τραγωδία στο επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο «Euroferry Olympia» τα ξημερώματα της 18ης Φεβρουαρίου, στη θαλάσσια περιοχή βορειοανατολικά της Ερείκουσας κατά την εκτέλεση του δρομολογίου Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι, αποκαλύπτει η Realnews.
Μέλη του πληρώματος υποστηρίζουν ότι δεν έλεγξαν για εγκλωβισμένους στο κατάστρωμα 2 όπου ξέσπασε η φωτιά και έχασαν τη ζωή τους 11 οδηγοί φορτηγών, εκ των οποίων τρεις Ελληνες.
Δύο ημέρες μετά το πολύνεκρο συμβάν, ο Ιταλός ναυτικός που ήταν υπεύθυνος για τον έλεγχο επιβίβασης κατέθεσε στους ανακριτικούς υπαλλήλους του Λιμενικού Κέρκυρας, λέγοντας πως «στο γκαράζ του πλοίου δεν πήγε κάποιος για να σημάνει εκκένωση, καθώς κατά κανόνα δεν πρέπει να βρίσκεται κανένας επιβάτης εκεί».
Στην ερώτηση αν θα μπορούσαν να είχαν παραμείνει άτομα εντός του γκαράζ, απάντησε «δεν γνωρίζω», ενώ συνειδητοποίησε ότι κάποιοι επιβάτες δεν επιβιβάστηκαν στις σωστικές λέμβους όταν «το άκουσα στις ειδήσεις. Δεν μπορώ να εξηγήσω πώς έγινε».
Όπως αποκαλύπτεται, έγιναν μοιραία λάθη και κατά την καταμέτρηση των επιβατών. «Μόλις ολοκληρώθηκε η επιβίβαση, η συνολική λίστα των επιβατών ήταν 239», λέει ο Ιταλός ναυτικός. Όμως, όταν μετρήθηκαν οι επιβάτες κατά την επιχείρηση εκκένωσης του πλοίου «το άθροισμα βγήκε 240, δηλαδή ένας επιβάτης παραπάνω.
Το απέδωσα εκείνη την ώρα στο ότι μπορεί κάποιος να μετρήθηκε δύο φορές». Δηλαδή δεν αντιλήφθηκε ότι 11 επιβάτες αγνοούνταν. Αποκαλυπτική είναι και η κατάθεση που έδωσε στις 19 Φεβρουαρίου ο Ιταλός πλοίαρχος Γ’, ο οποίος είχε τη διακυβέρνηση του πλοίου τα μοιραία λεπτά, αντικαθιστώντας τον πλοίαρχο Α’.
Από την πρώτη στιγμή γνώριζε το σημείο του πλοίου όπου ξέσπασε η φωτιά: «Ξαφνικά και περί ώρα 4:00, ενώ εξακολουθούσα να έχω τη διακυβέρνηση του πλοίου, χτύπησε ο συναγερμός ανίχνευσης καπνού του καταστρώματος 2 στη μέση του πλοίου, όπου είναι ο χώρος γκαράζ.
Τότε είπα στον M.Ρ. (μέλος πληρώματος) να μεταβεί αμέσως στο σημείο με σκοπό να ελέγξει τι συμβαίνει. Επίσης, άρχισαν να χτυπούν και άλλοι συναγερμοί. Ο M.Ρ. με ενημέρωσε ότι υπήρχε καπνός στο κατάστρωμα 2».
Στην ερώτηση του ανακριτικού υπαλλήλου «πώς εξασφαλίζετε-ελέγχετε ότι στον χώρο των γκαράζ δεν παραμένουν επιβάτες μετά τον απόπλου του πλοίου;», απάντησε: «Οι επιβάτες γνωρίζουν ότι απαγορεύεται η παραμονή τους στο γκαράζ κατά τη διάρκεια του πλου, καθώς ενημερώνονται σχετικά κατά την επιβίβασή τους στο πλοίο.
Έξω και πέρα από αυτό, τα μέλη πληρώματος που εκτελούν καθήκοντα περιπόλου ελέγχουν ότι δεν έχει παραμείνει κανείς στον χώρο των γκαράζ. Δεν μου ανέφεραν ότι υπήρχαν επιβάτες στον χώρο των γκαράζ».
Η φωτιά στο γκαράζ του καταστρώματος 2 έσβησε μόνο όταν έκαψε τα πάντα, αφού εκεί δεν υπήρχε σύστημα ψεκασμού, όπως αποκαλύπτεται από την κατάθεση του Ιταλού ηλεκτρολόγου του πλοίου στις 22 Φεβρουαρίου.
«Το σύστημα ψεκασμού (Drenger) υπάρχει μόνο στο κατάστρωμα 3», είπε ο ηλεκτρολόγος. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του ήταν να συνδέει τα καλώδια τροφοδοσίας ρεύματος από το πλοίο με τα φορτηγά ψυγεία. Όταν ο Ιταλός ηλεκτρολόγος ρωτήθηκε αν κατά τη διάρκεια που ο ίδιος συνέδεε τα ψυγεία, κατά τον απόπλου, είδε κάποιον οδηγό φορτηγού μέσα σε αυτό, απάντησε: «Όχι, δεν κοίταξα».