Πάτρα: «Τρίζουν» τα… θεμέλια της ΒΙ.ΠΕ.
Το σκηνικό της επόμενης ημέρας στη Βιομηχανική Περιοχή της Πάτρας μετά το λουκέτο στην Crown Hellas Can, αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο για τους φορείς της περιοχής, τους παράγοντες της τοπικής οικονομίας και την αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις το κλίμα που επικρατεί εάν δεν γίνουν οι αναγκαίες κινήσεις και παρεμβάσεις οι οποίες είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη διαμόρφωση των αναγκαίων οικονομικών συνθηκών και την επίτευξη μείωσης του κόστους προκειμένου να φτάνει το προϊόν από την Πάτρα στην κατανάλωση και στις χώρες που αυτό εξάγεται, παραπέμπει σε τάσεις φυγής.
Ήδη μια σειρά βιομηχανιών έχουν στείλει το μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση με το επιμελητήριο Αχαΐας αλλά και τον ΣΕΒ Δυτικής Ελλάδας να γνωρίζουν πως οι χρόνοι πιέζουν ασφυκτικά εάν η περιοχή θέλει να ανατρέψει το κλίμα και να γίνει πραγματικά ανταγωνιστική.
Το σύνολο σχεδόν από τις βιομηχανίες που έχουν έδρα στη ΒΙ.ΠΕ. βάζουν επιτακτικά στο τραπέζι την ανάγκη λειτουργίας άμεσα στην Πάτρα εμπορικού λιμένα προκειμένου να επιτευχθεί απομείωση του κόστους μεταφοράς για προϊόντα τα οποία στις περισσότερες των περιπτώσεων για να φτάσουν στις χώρες που εξάγονται φτάνουν να κοστίζουν το ίδιο ή ακόμα και περισσότερο από το κόστος παραγωγής τους.
Να σημειωθεί πως ακόμα και η Hellas Can πριν πάρει την απόφαση για να κλείσει τη μονάδα της Πάτρας πίεζε για να λειτουργήσει έστω και με αλχημείες εμπορικό λιμάνι καθώς για να φτάσει το παραγόμενο προϊόν της από την Πάτρα στη Νιγηρία, πήγαινε πρώτα στο λιμάνι του Πειραιά, εν συνεχεία στο λιμάνι της Μπολόνια και από εκεί έφτανε στον τελικό προορισμό.
Χαρακτηριστική είναι επίσης η περίπτωση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας η οποία μετά επιτάσεως ζητά τα τελευταία χρόνια να προχωρήσει η κατασκευή του εμπορικού λιμένα και ενδιάμεσα να λειτουργήσει μέσα στο επιβατικό λιμάνι μια υποτυπώδης γραμμή με τη μετατροπή της μίας εκ των πέντε νηοδόχων σε εμπορική με εγκατάσταση γερανογέφυρας.
Η ζυθοποιία και άλλες βιομηχανικές μονάδες κατ’ επανάληψη έχουν διαμηνύσει πως σε περίπτωση που λυθεί το πρόβλημα τότε αμέσως θα εντάξουν στα εργοστάσια που έχουν στη ΒΙ.ΠΕ. επιπλέον γραμμές παραγωγής, με αποτέλεσμα την αύξηση των θέσεων εργασίας και ενίσχυση δεκάδων επιχειρήσεων-δορυφόρων που λειτουργούν στην περιοχή.
Απόλυτη στασιμότητα
Παρά τα ανησυχητικά μηνύματα που υπάρχουν και τα οποία το τελευταίο διάστημα γίνονται όλο και πιο έντονα ως προς τα όσα έρχονται για τη ΒΙ.ΠΕ., στο κεφάλαιο εμπορικό λιμάνι της Πάτρας παρατηρείται απόλυτη στασιμότητα.
Να σημειωθεί πως το έργο προϋπολογισμού 60 – 100 εκ. ευρώ θα εντασσόταν στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων αλλά μέχρι στιγμής παρατηρείται πλήρης στασιμότητα. Και αυτό παρόλο που η κατασκευή του θα εξυπηρετεί πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού και υγρού φορτίου, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με ταυτόχρονη δημιουργία σταθμού εμπορευματοκιβωτίων 900 θέσεων. Επίσης θα μπορεί να εξυπηρετεί τροφοδοτικά πλοία ή ένα πλοίο μεταφοράς Ε/Κ δεύτερης γενιάς, ένα πλοίο μεταφοράς Ε/Κ τρίτης γενιάς τύπου Panamax καθώς και πλοία RO-RO για μεταφορά ασυνόδευτων φορτίων και containers.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του επιμελητηρίου Αχαΐας από τη ΒΙ.ΠΕ. της Πάτρας παρά την έλλειψη εμπορικού λιμένα οι βιομηχανίες επωμιζόμενες τεράστιο κόστος εξάγουν ετησίως πάνω από 8000 κοντέινερ με προϊόντα τους. Κυριότερες χώρες προορισμού είναι Αγγλία, ΗΠΑ, Αυστραλία, Σαουδική Αραβία, Ινδία, Νιγηρία, Καναδά, Τζιμπουτί, Κύπρος ενώ εισάγουν πρώτες ύλες με πάνω από 4000 κοντέινερ ετησίως κυρίως από τις χώρες Σουηδία, Κίνα ,Βέλγιο, Ταϋλάνδη.
Όταν θα γίνει ο σταθμός εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΜΠΟ) στο εμπορικό λιμάνι της Πάτρας, ό όγκος αυτός θα διπλασιασθεί, από την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε περιοχές εκτός της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος, αλλά θα προτιμούν το λιμάνι της Πάτρας λόγω μειωμένου μεταφορικού κόστους.
Την ώρα που η ΒΙ.ΠΕ. της Πάτρας φλερτάρει με τον κίνδυνο της φυγής μεγάλων βιομηχανιών η έναρξη των διαδικασιών για την κατασκευή του εμπορικού λιμανιού και η προσωρινή μετατροπή τμήματος του επιβατικού λιμανιού σε εμπορικό με την εγκατάσταση δύο γερανογεφυρών θα σήμανε αυτομάτως όπως προκύπτει από τις μελέτες του επιμελητηρίου Αχαΐας αύξηση θέσεων εργασίας μόνο στην ΒΙΠΕ τουλάχιστον κατά 50%, δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για την ίδρυση και λειτουργία νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, προσέλκυση νέων επενδύσεων στη μεταποιητική δραστηριότητα και θα οδηγούσε στην επέκταση της ΒΙ.ΠΕ. Πατρών.