ΠΑΤΡΑ: Νέες καταγγελίες για “πειραγμένες” αντλίες σε βενζινάδικα
«Πήγα σε συγκεκριμένο πρατήριο με σχεδόν άδειο ρεζερβουάρ, Του είπα να μου το γεμίσει. Με χρέωσε για 83 λίτρα. Όμως το ρεζερβουάρ μου σύμφωνα με το εργοστασιακό δελτίο του αυτοκινήτου μου χωράει 67 λίτρα. Πήγα πάλι στο πρατήριο, παραπόνέθηκα, άκρη δεν βρήκα! Η διαφορά μας ήταν στα 16 λίτρα. Ας πούμε 10. Δεν είναι για τα 17 – 18 ευρώ, είναι για το γαμώτο»! Ο οδηγός ΙΧ μιλάει στην «Πολιτεία» και καταγγέλλει κάτι που και στο παρελθόν έχει ακουστεί! Πως υπάρχουν ιδιοκτήτες ή διαχειριστές πρατηρίων υγρών καυσίμων που καταφέρνουν με διάφορους τρόπους να «κλέβουν» στην αντλία! Και δεν είναι ο μόνος. Προ ημερών έγινε και άλλη καταγγελία στην «Πολιτεία» για πρατήριο που λειτουργεί στο αρκτικό διαμέρισμα. Εκεί η κλοπή ήταν πολύ μικρότερη, άρα εντάσσεται στο «ποσοστό λάθους» που μπορεί να κάνει ο καταγγέλλων. Φυσικά δεν κλέβουν όλοι οι πρατηριούχοι. Στην Πάτρα έχουν ακουστεί τέτοια φαινόμενα, ευτυχώς όμως, για ελάχιστους. Οι περισσότεροι αναγκάζονται σε κλοπή, λόγω του χαμηλού ποσοστού κέρδους που έχουν τα πρατήρια.
Στο παρελθόν ακόμη και στην Πάτρα είχε εντοπιστεί πρατήριο υγρών καυσίμων που χρησιμοποιούσε «τηλεκοντρόλ» ώστε να μειώνει την ροή της βενζίνης αλλά όχι… και την ροή του μετρητή. Αρα έβαζε λιγότερο καύσιμο και ο μετρητής έδειχνε… τα 30 ευρώ για τα οποία θα πλήρωνε ο ανυποψίαστος οδηγός. Πλέον αυτό το «κόλπο» δεν εφαρμόζεται. Ωστόσο εκτός από το πρατήριο διαστάσεις έχει λάνει η νόθευση της βενζίνης με χημικούς διαλύτες βουλγαρικής προέλευσης, αλλά και το «πείραγμα» στις αντλίες, παρά την ύπαρξη συστημάτων εισροών – εκροών, που καταλήγει σε κλοπή πάνω και από 10% από τον καταναλωτή σε κάθε γέμισμα. Τουλάχιστον αυτό επισημαίνουν οι περισσότερες καταγγελίες που έχουν γίνει στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εμπορίου αλλά και στο Υπουργείο!
Πριν από λίγο καιρό είχε ανακαλυφθεί στην Αττική ένα κύκλωμα που εισήγαγε μεγάλες ποσότητες χημικών από τη Βουλγαρία, όπως η αιθανόλη και η μεθανόλη, που αποτελούν μορφές οινοπνεύματος και είναι περίπου 50% φθηνότερα από τη βενζίνη! Αυτά τα υλικά διανέμονταν σε μεγάλο πλήθος πρατηρίων και χρησιμοποιούνταν για νοθεία της βενζίνης. Μάλιστα, η νοθεία γίνεται τόσο σε συνεργαζόμενα με μεγάλες εταιρείες πρατήρια (μη ιδιόκτητα από τις εταιρείες)! Θα πρέπει να τονιστεί πως σύμφωνα με τις καταγγελίες τα ποσοστά της νοθείας ξεπερνούν σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και το 50%. Η νοθεία αυτή σίγουρα δεν είναι επωφελής για τους κινητήρες των αυτοκινήτων, αν και δεν δημιουργεί εξίσου σοβαρά προβλήματα με τη νοθεία της βενζίνης με ντίζελ! Είναι όμως ιδιαίτερα επιβλαβής για την τσέπη του καταναλωτή, αφού η βενζίνη εξαντλείται πολύ πιο γρήγορα.
Οσον αφορά στις αντλίες και στο «κλέψιμο» που γίνεται εκεί, εκτιμάται ότι αυτό γίενται σε ορισμένες περιπτώσεις κατά 10% σε κάθε γέμισμα, ενώ στο παρελθόν την ίδια πρακτική ακολουθούσαν επιτήδειοι πρατηριούχοι πιο «λελογισμένα», με ποσοστό κλοπής της τάξεως του 5%. Ο λόγος που αισθάνονται βέβαιοι οι επιτήδειοι ότι δεν θα συλληφθούν, πέραν των συστημάτων… έγκαιρης προειδοποίησης για επικείμενους ελέγχους, είναι ότι έχουν καταφέρει με προηγμένες μεθόδους να παρακάμψουν τα συστήματα εισροών – εκροών, που υποτίθεται ότι αποτελούν το «μάτι» των αρχών στα πρατήρια. Έτσι, τα συστήματα εισροών – εκροών καταγράφουν ότι υπάρχει ισορροπία στα όρια των επιτρεπόμενων αποκλίσεων μεταξύ αγορών και πωλήσεων, ενώ ο πρατηριούχος «κλέβει» 10% από τους πελάτες του και, στην ουσία, το σύστημα εισροών – εκροών μετατρέπεται σε μέθοδο νομιμοποίησης αυτής της παράνομης πρακτικής.
Η συνέντευξη Τύπου που δόθηκε
Την εκτίμηση ότι, το ετήσιο κόστος για τους καταναλωτές από τις ελλιπείς παραδόσεις καυσίμων σε πρατήρια με “πειραγμένες” αντλίες είναι από 50 έως 90 εκατ. ευρώ εξέφρασε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών ( ΣΕΕΠΕ) Γιάννης Αληγιζάκης σε συνέντευξη Τύπου που δόθηκε την περασμένη Πέμπτη. Επίσης πρόσθεσε ότι επιπλέον 100 εκατ. ευρώ -150 εκατ. ευρώ είναι η απώλεια εσόδων του Δημοσίου από την παράνομη διακίνηση καυσίμων (λαθρεμπόριο, νοθεία)και ότι ενώ έχουν γίνει βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως το σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο, και υφίσταται βούληση εκ μέρους της Πολιτείας, ωστόσο η παραβατικότητα παραμένει διαχρονικό πρόβλημα καθώς οι “επιτήδειοι” εφευρίσκουν νέους τρόπους παράκαμψης της νομοθεσίας.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, η παραβατικότητα εμφανίζει αυξητικές τάσεις, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των ελέγχων της ΑΑΔΕ που εντοπίζει παράνομες δεξαμενές με χημικές ουσίες που αναμειγνύονται με τα καύσιμα. Ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα μνημόνιο συνεργασίας με την ΑΑΔΕ με στόχο την πιστοποίηση και ορθή λειτουργία των συστημάτων ελέγχου των εισροών – εκροών στα πρατήρια, τα οποία έχουν τοποθετηθεί από το 2010 αλλά δεν είναι πλήρως λειτουργικά.
Στις προτάσεις του ΣΕΕΠΕ περιλαμβάνεται ακόμη η υπογραφή των αποφάσεων για επέκταση των συστημάτων αυτών σε όλες τις δεξαμενές (ΚΤΕΛ, εργοτάξια κλπ.), ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών, επίσπευση των δικαστικών αποφάσεων, σφράγιση των πρατηρίων στα οποία εντοπίζονται παραβάσεις, μεταφορά των κλιμακίων ελέγχου (ΚΕΔΑΚ) στην ΑΑΔΕ και ορισμό της Αρχής ως συντονιστή με αποφασιστικές αρμοδιότητες για την ολοκλήρωση του έργου.
Ελεγχοι… αλλά χωρίς «κλιμάκιο» στην Πάτρα
Θα πρέπει να τονισθεί πως ο οδηγός ενός ΙΧ που πέφτει θύμα κλοπής από πρατηριούχο δεν μπορεί εύκολα να αποδείξει την πράξη. Ακόμη και αν πάει με «μπιτόνι». Μόνο αν ειδοποιήσει άμεσα την Διεύθυνση Εμπορίου, σταλεί αμέσως υπάλληλος και διαπιστώσει την κλοπή. Όμως και σε αυτή την περίπτωση αν η πράξη γίνει βραδυνές ώρες… δεν υπάρχει κανείς να κάνει τον έλεγχο. Πληροφορίες της «Πολιτείας» αναφέρουν πως… ακόμη και αν γίνει επώνυμη καταγγελία, ο έλεγχος θα γίνει… μέρες αργότερα! Μόνο «ραντεβού» δεν θα κλείσουν στον πρατηριούχο!
Τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) υπάγονται στη Διεύθυνση Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΔΕΔΑΚ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η λειτουργία της Διεύθυνσης και των ΚΕΔΑΚ διέπεται από τις διατάξεις του ν.3335/2005 (ΦΕΚ Α’ 95/ 2005) «Έλεγχος της διακίνησης και αποθήκευσης πετρελαιοειδών προϊόντων – Ρύθμιση θεμάτων Υπουργείου Ανάπτυξης», όπως ισχύει. Έργο των ΚΕΔΑΚ είναι η διενέργεια ελέγχων επιτόπου, σε όλη την επικράτεια, σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης, μεταφοράς, τελικής πώλησης και γενικότερα διακίνησης πετρελαιοειδών προϊόντων, σχετικώς με την ύπαρξη σε αυτές των απαραίτητων από τη νομοθεσία αδειών και με την τήρηση των όρων τους, κυρίως δε με την ποιότητα των διακινούμενων πετρελαιοειδών προϊόντων.
Τα ΚΕΔΑΚ κινούνται με ειδικά εξοπλισμένα οχήματα (VAN), που έχει στη διάθεσή του το Υπουργείο, εντός των οποίων οι ελεγκτές έχουν τη δυνατότητα να διενεργούν επιτόπιες αναλύσεις για την παραγωγή αποτελεσμάτων ενδεικτικών της ποιότητας των καυσίμων. Σε περίπτωση που υπάρχουν ενδείξεις περί μη κανονικότητας του τύπου και της ποιότητας των προϊόντων, τα δείγματα αποστέλλονται στο Γενικό Χημείο του Κράτους για τον επίσημο φυσικοχημικό έλεγχο, και αν επιβεβαιωθεί η μη κανονικότητα των καυσίμων, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τη νομοθεσία κυρώσεις.
Μέχρι τώρα τακτικοί έλεγχοι διενεργούνται στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης. Έδρα των ΚΕΔΑΚ είναι η Αθήνα. Προς ενίσχυση των ελέγχων στη Βόρεια Ελλάδα, ΚΕΔΑΚ οργανώνονται και στη Θεσσαλονίκη και πραγματοποιούν τακτικούς ελέγχους με όχημα που βρίσκεται μόνιμα εγκατεστημένο εκεί.