Αγώνας δρόμου για να βρεθούν 477 εκατ. ευρώ για το τρένο – Σύνδεση Ρίο – Νέο Λιμάνι
Αίτηση σε ευρωπαϊκές αρχές για την χρηματοδότηση του σιδηροδρομικού έργου Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών έχει υποβάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προωθώντας διαδικασίες για την υλοποίηση ενός μεγάλου έργου, ύψους 477 εκατ. ευρώ, που θα συνδέσει σιδηροδρομικά τον λιμένα Πατρών με το βασικό δίκτυο, αναβαθμίζοντας τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Όπως προκύπτει, από πλευράς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και του υπουργού, Χρήστου Σταϊκούρα, έχουν δρομολογηθεί ενέργειες για την εξασφάλιση μέρους των αναγκαίων πόρων του σιδηροδρομικού έργου.
Τον Ιανουάριο του 2024 υποβλήθηκε σχετική αίτηση για χρηματοδότηση από τον «Μηχανισμό Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027 και αναμένεται, έως το τέλος του α’ εξαμήνου 2024, η αξιολόγησή της από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι προϋπόθεση για τη σύναψη σύμβασης είναι η εξασφάλιση συγχρηματοδότησης από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το αντικείμενο του έργου είναι η κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, μήκους 10,2 χλμ., με υπογειοποίηση αυτής σε μήκος περίπου 5,2 χλμ., για τη διέλευσή της από την πόλη της Πάτρας (από Κανελλοπούλου έως Αγ. Ανδρέα), με κατασκευή οκτώ στάσεων, εκ των οποίων οι πέντε στο υπόγειο τμήμα.
Θεωρείται έργο με πολλαπλά οφέλη για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, μειώνοντας τον χρόνο πρόσβασης προς την Αθήνα και τις υπόλοιπες πόλεις της Ελλάδας, η υλοποίηση του οποίου αναμφίβολα θα αναβαθμίσει τις συνδυασμένες μεταφορές και την εμπορική δραστηριότητα του λιμένα Πατρών ο οποίος θα αναδειχθεί περισσότερο ως κόμβος και «πύλη» της Δυτικής Ελλάδας, με προφανή οφέλη για την οικονομία.
Το έργο εξασφαλίζει τη σύνδεση του νέου λιμένα Πατρών με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αλλά και τη διασύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο μέσω μετεπιβίβασης.
Σύμφωνα μάλιστα με παλιότερη έρευνα, στην οποία συμμετείχαν και οι κάτοικοι της πόλης, η πλειοψηφία θεωρούσε ότι θα ωφεληθεί από το έργο όταν ολοκληρωθεί, είτε οικονομικά, είτε ως προς την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής.
Ειδικότερα, μείωση του χρόνου πρόσβασης στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, εμπορική ανάπτυξη του λιμένα Πατρών, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι ανάμεσα στα προσδοκώμενα οφέλη από την υλοποίηση του έργου σε βάθος χρόνου.
Το έργο είναι σε διαδικασία δημοπράτησης με «Ανταγωνιστικό Διάλογο». Τον Δεκέμβριο του 2023 ολοκληρώθηκε το Β’ Στάδιο (Διάλογος με συμμετέχοντες) του Διαγωνισμού και στην παρούσα χρονική στιγμή είναι σε προετοιμασία τα τεύχη για την εκκίνηση του τελικού σταδίου, δηλαδή της πρόσκλησης για υποβολή οικονομικής δεσμευτικής προσφοράς.
Τον διαγωνισμό διεκδικούσαν σχήματα όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat – ΑΚΤΩΡ, Μυτιληναίος, ΑΒΑΞ.