Σε ανοδική πορεία ο λιμένας των Πατρών παρά την υγειονομική και ενεργειακή κρίση

 «Ούριος άνεμος» πνέει στο λιμάνι της Πάτρας τα τελευταία δύο χρόνια, αυξάνοντας όχι μόνο την εμπορική, αλλά και την επιβατική κίνηση. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του ΟΛΠΑ, 967.405 επιβάτες πέρασαν από την πύλη της Δυτικής Ελλάδας την τελευταία διετία (2021-2022), ενώ 243.094 Ι.Χ. οχήματα εισήλθαν στο λιμάνι. Η αύξηση της κίνησης ξεκίνησε από τις αρχές του 2021, μετά το τέλος των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας και κορυφώθηκε στους πρώτους μήνες του 2022, φτάνοντας σε ακόμα υψηλότερο επίπεδο κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν. Η αύξηση της επιβατικής κίνησης, σε όλες τις πτυχές της, έρχεται μετά από μια δύσκολη περίοδο λόγω της πανδημίας, και βάζει τις βάσεις για τους επόμενους μήνες. Ήδη στο πρώτο τρίμηνο του 2023, η αύξηση της κίνησης συνεχίζεται, και εν όψει της καλοκαιρινής σεζόν που πλησιάζει, αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις από τις αρχές Μάιου μπαίνοντας στην high season της τουριστικής περιόδου.

 «Πύλη» εισόδου και στον τουρισμό

about:blank

Και γιατί αναφερόμαστε στην καλοκαιρινή τουριστική περίοδο; Βάσει των στοιχείων που αντλούνται από τους δείκτες επιβατικής κίνησης, οι οποίοι καταγράφουν τους αριθμούς των διερχόμενων επιβατών, των Ι.Χ., των campers και των λεωφορείων, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι το λιμάνι της Πάτρας έχει ξεκινήσει να αποτελεί έναν ξεχωριστό πόλο επισκεψιμότητας και μια πύλη εισόδου της Δυτικής Ελλάδας που τροφοδοτεί, με επισκέπτες τον τουρισμό της ευρύτερης περιοχής.

Το λιμάνι της Πάτρας, σύμφωνα με τα παραπάνω, δεν έχει μόνο διαμετακομιστικό χαρακτήρα, που αναμφίβολα είναι σημαντικός για την τοπική οικονομία, το εμπόριο και την αγορά, αλλά είναι επίσης ένας τροφοδότης ξένων τουριστών που κυρίως προέρχονται από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο, το αν οι επισκέπτες – τουρίστες που διέρχονται από την πύλη του λιμανιού για να έρθουν στη χώρα μας – μένουν στην Πάτρα αποτελεί ένα διαφορετικό ζήτημα που ασφαλώς έχει να κάνει με άλλος παράγοντες.

Υψηλοί οι δείκτες της εξωτερικής κίνησης

Τα στοιχεία του ΟΛΠΑ είναι αποκαλυπτικά. Το 2022 η εξωτερική κίνηση του λιμανιού της Πάτρας, η διακίνηση δηλαδή από το εξωτερικό έφτασε τους 380. 566 επιβάτες και τα 95.672 Ι.Χ.

Πρόκειται επί της ουσίας (τουλάχιστον στην πλειοψηφία τους) για επισκέπτες – τουρίστες που ήρθαν από το εξωτερικό (βλέπε Ιταλία) και έφτασαν στην χώρα μας μέσω του λιμανιού της Πάτρας.

Παράλληλα, το ίδιο χρονικό διάστημα στο λιμάνι της Πάτρας ήρθαν από το εξωτερικό 7.152 campers (δηλαδή τροχόσπιτα, άρα τουρίστες) και 821 λεωφορεία (προερχόμενα κυρίως από οργανωμένες ταξιδιωτικές εκδρομές).

Οι αριθμοί αυτοί είναι αυξητικοί σε σύγκριση με το 2021 και δείχνουν ότι η κίνηση στο λιμάνι της Πάτρας, στον επιβατικό τομέα, έχει ανακάμψει μετά από τα χρόνια της πανδημίας όπου τα μέτρα, οι έλεγχοι και οι απαγορεύσεις είχαν επηρεάσει αρνητικά και είχαν μειώσει σημαντικά τις μετακινήσεις.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η αύξηση του 2022 σε σύγκριση με το 2021 στους επιβάτες είναι κατά περίπου 80.000 περισσότεροι, στα Ι.Χ κατά 15.000, στα τροχόσπιτα κατά 700 και στα λεωφορεία κατά 400.

Σε ανοδική πορεία ο λιμένας των Πατρών παρά την υγειονομική και ενεργειακή κρίση 3

Αυξητική και η εσωτερική κίνηση

Πέρα από την εξωτερική κίνηση, αυξητική ήταν για το 2022 και η εσωτερική κίνηση του λιμανιού, δηλαδή η κίνηση που έχει να κάνει με τη σύνδεση με εγχώριους λιμένες και ακτοπλοϊκές συνδέσεις.

Η εσωτερική κίνηση στους επιβάτες έφτασε το 2022 στους 165. 526, στα Ι.Χ. τα 38.070, στα τροχόσπιτα τα 202 (ελάχιστοι Έλληνες επιλέγουν αυτόν τον τύπο τουρισμού) και στα λεωφορεία τα 817.

Επίσης, ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο για την επιβατική κίνηση του λιμανιού είναι ο σχεδόν διπλάσιος αριθμός των δικύκλων, φτάνοντας τα 9.353 δίκυκλα για το 2022, έναντι τα 5.738 το 2021, με τον συνολικό αριθμό σε αυτή την διετία να είναι στα 15. 091 οχήματα αυτού του τύπου.

Η ανάκαμψη ξεκίνησε από το 2021

Όμως η ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης είχε ξεκινήσει από το 2021, όπου η επιβατική εξωτερική κίνηση στα λιμάνι της Πάτρας έφτασε συνολικά τους 419. 313 επιβάτες, τα 109.352 οχήματα, τα 6.667 τροχόσπιτα και τα 440 λεωφορεία.

Το 2022 η αντίστοιχη κίνηση σε επιβάτες και Ι.Χ. έφτασε συνολικά (εξωτερική και εσωτερική κίνηση) τους 548.092 και τα 133.742 αντίστοιχα.

Αθροιστικά έτσι οι επιβάτες στην διετία αυτή έφτασαν για το λιμάνι της Πάτρας τους 967.405 (409.313 το 2021 και 548.092 το 2022) και τα Ι.Χ. τα 243.094 (109.352 το 2021 και 133.742 το 2022).

Σε ανοδική πορεία ο λιμένας των Πατρών παρά την υγειονομική και ενεργειακή κρίση 4

ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

Κράτησε στην πανδημία, αντέχει στην ενεργειακή κρίση

Το διαμετακομιστικό και το εμπορικό κομμάτι του λιμανιού της Πάτρας δεν παρουσίασε κάποια σημαντική φθίνουσα πορεία τα χρόνια της πανδημίας, σε σύγκριση με το 2019 και έτσι την διετία του 2021 – 2022, οι ρυθμοί ήταν σταθεροί σε κάθε τύπο οχημάτων, τόσο στα φορτηγά, όσο και στα κοντέινερ ή στα τρέιλερ.

Έτσι, ο αριθμός της κίνησης των φορτηγών το 2021 έφτασε συνολικά (εξωτερική και εσωτερική κίνηση) στις 112.736 στον αριθμό, κοντά δηλαδή στις επιδόσεις του 2019, ενώ το 2022 η κίνηση στα οχήματα αυτού του τύπου παρουσίασε μια μικρή πτώση, στα 104.029.

Ο συνολικός αριθμός πάντως της διετίας στην κίνηση των φορτηγών έφτασε 217.765, νούμερο αρκετά ικανοποιητικό με δεδομένο ότι το διαμετακομιστικό εμπόριο επηρεάστηκε σαφώς από την κρίση της πανδημίας και στη συνέχεια από την ενεργειακή που έφερε ένα ακόμα σημαντικό εμπόδιο, εκτοξεύοντας το μεταφορικό κόστος.

Ικανοποιητικές είναι οι επιδόσεις του λιμανιού, στο εμπορικό κομμάτι στα κοντέινερ, παρουσιάζοντας μια αύξηση το 2022 με 16.251 οχήματα αυτού τύπου, πέντε χιλιάδες περισσότερα από αυτά του 2021 που ο αριθμός τους έφτασε τα 11.439. Ο συνολικός αριθμός των κοντέινερ σε αυτή τη διετία έφτασε τα 27.690. Σε ότι αφορά τα τρέιλερ (μια ακόμα μορφή οχημάτων που έχει να κάνει με το διαμετακομιστικό εμπόριο συνολικός αριθμός έφτασε τα 234.189 οχήματα, παρουσιάζοντας μια αυξητική πορεία στη διετία καθώς το 2022 είχαμε 123.903 και το 2021 110.286. Στα βαν (ένα τύπος οχημάτων που έχει να κάνει κυρίως με το εμπορικό κομμάτι, παρά με το επιβατικό), παρατηρήθηκε και εδώ μια ανοδική τάση στην διάρκεια της διετίας αφού από τα 3.683 οχήματα που πέρασαν από την πύλη του λιμανιού το 2021 φτάσαμε το 2022 τα 4.896. Αθροιστικά έτσι την διετία είχαμε τόσο στην εξωτερική όσο και στην εσωτερική κίνηση του λιμανιού 8.579 βαν.

Με το τρένο η κίνηση θα απογειωθεί

Η διαπίστωση μέσα από τα επίσημα στοιχεία του ΟΛΠΑ ότι η εμπορική κίνηση του λιμανιού επηρεάστηκε ελάχιστα τόσο από την κρίση της πανδημίας, όσο και από την ενεργειακή κρίση που την ακολούθησε είναι σημαντική και μας οδηγεί σε ορισμένα χρήματα συμπεράσματα.

Η εμπορική κίνηση του λιμανιού εφόσον αποκτήσει κάποιες υποδομές και υλοποιηθεί επιτέλους η σύνδεση του με το σύγχρονο τρένο, είναι βέβαιο με βάση τις εκτιμήσεις του ΟΛΠΑ, αλλά και των παραγόντων που δραστηριοποιούνται με διάφορους τρόπους στο λιμάνι, θα εκτοξευτεί τα επόμενα χρόνια.

Κάτι που θα δώσει μπόνους και στην τοπική οικονομία, θα προσφέρει νέες θέσεις εργασίας και θα γεννήσει νέες μικρομεσαίες ή και μεγαλύτερες επιχειρήσεις, προσελκύοντας επενδυτές, στην Πάτρα, αλλά και στην ευρύτερη περιφέρεια αυτής.

Παναγιώτης Τσώνης – πρόεδρος ΟΛΠΑ

«Τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά…»

Η αύξηση της κίνησης στο νέο λιμάνι της Πάτρας, τόσο στον επιβατικό, όσο και στον διαμετακομιστικό τομέα, αφήνει αρκετά περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον του λιμανιού και κατά συνέπεια για την τοπική οικονομία της αχαϊκής πρωτεύουσας και της ευρύτερης περιφέρειας της.

Ο πρόεδρος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης τονίζει στον «Νεολόγο» των Πατρών: «Τα στοιχεία είναι ενθαρρυντικά και το εξίσου σημαντικό είναι ότι η τάση σε όλους τους τομείς της κίνησης λιμανιού συνεχίζει να είναι αυξητική και τους πρώτους μήνες του 2023.

Έχουμε προετοιμαστεί για ακόμα υψηλότερους δείκτες και το επόμενο διάστημα του τρέχοντος έτος. Αυτό που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι, το λιμάνι της Πάτρας ανταποκρίθηκε στις μεγάλες δυσκολίες που έφεραν η κρίση της πανδημίας και η ενεργειακή κρίση και ετοιμάζεται να ανταπεξέλθει στις προσκλήσεις του μέλλοντος, έχοντας όμως άμεση ανάγκη να έχει στο πλευρό του την πόλη, τις επιχειρήσεις της και τους φορείς της, αλλά και την ίδια την πολιτεία».

ΠΗΓΗ: εφημερίδα Νεολόγος