Ντοκιμαντέρ Μανουσάκη: Από την Πάτρα με το βλέμμα στο 1821
Από την Πάτρα στον Υμηττό βρέθηκαν τρία μέλη του Αγήματος Παναγιώτης Καρατζάς, ώστε να λάβουν μέρος στα γυρίσματα του νέου ντοκιμαντέρ του Μανούσου Μανουσάκη «Η έναρξη της επανάστασης στην Πελοπόννησο» που πραγματοποιείται από την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Μάλιστα, πρόσφατα ο γνωστός σκηνοθέτης είχε βρεθεί και στα Καλάβρυτα, όπου αναμένεται να υπάρξουν ανάλογα γυρίσματα.
Οπως έχει δηλώσει ο ίδιος πρόκειται για ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που πιο πολύ θα πλησιάζει μορφολογικά μια κινηματογραφική ταινία, παρά ένα κλασσικό ντοκιμαντέρ. Η διήγηση ξεκινάει από την Αλωση της Κωνσταντινούπολης και μετά από ένα περιληπτικό πέρασμα από τα στάδια της εξέλιξης της Φραγκικής και Οθωμανικής κατοχής στην Πελοπόννησο, τον Ρήγα Φεραίο, την ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας, τον Διαφωτισμό, την επανάσταση στην Μολδοβλαχία, φτάνει στο κύριο θέμα, δηλαδή στο ξέσπασμα της επανάστασης στην Πελοπόννησο. Η διήγησή τελειώνει την 25η Μαρτίου του 1821.
Σε ένα από αυτά τα γυρίσματα πήραν μέρος και οι Φώτης Λουριδάς, Ανδρέας Γιαννόπουλος και Νίκος Μακρής, μέλη του Αγήματος Παναγιώτης Καρατζάς, οι οποίοι συμμετείχαν στην σκηνή εκπαίδευσης των χωρικών από τον Κολοκοτρώνη.
«Είχε γίνει ένα κάλεσμα για το ντοκιμαντέρ, να συμμετάσχουν αναβιωτικές ομάδες, όπως είναι και το Αγημα Παναγιώτης Καρατζάς, ώστε να πάρουν μέρος κάποια άτομα για να δώσουν την αυθεντική εικόνα της εποχής με τις φορεσιές και τα άρματά μας. Και έτσι ανταποκριθήκαμε» λέει στην «Π» ο Φώτης Λουριδάς και συνεχίζει: «Τα δικά μας άρματα είναι αυθεντικά και όταν πήγαμε στον τόπο των γυρισμάτων, που ήταν ένα δάσος στον Υμηττό, είδαμε πως είχε στηθεί ένα πολύ ωραίο σκηνικό, ένα στρατόπεδο. Πρόκειται για μια πολυπρόσωπη παραγωγή στην οποία συμμετέχουν αρκετοί ηθοποιοί αλλά και κομπάρσοι, και η οποία εκτός από αφήγηση περιλαμβάνει και δραματοποιημένες σκηνές με διαλόγους».
ΜΙΑ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΑ
Ο Φώτης Λουριδάς κάνει λόγο για μια «εξαιρετική εμπειρία», σημειώνοντας πως έχοντας συμμετάσχει στην ταινία «Πολιορκία» και σε αρκετά άλλα ντοκιμαντέρ, δεν ήταν κάτι καινούργιο. «Δεν γνώριζα τον Μανούσο Μανουσάκη σαν άνθρωπο αλλά ως όνομα και μου έκανε εντύπωση το πόσο ευγενικός ήταν με όλους. Ενας σκηνοθέτης σαν αυτόν, με το όνομα και την φήμη του, θα μπορούσε να είναι πιο αυταρχικός, όμως αυτός ήταν προσιτός και ευγενέστατος και έδειχνε να έχει μεγάλο μεράκι στη δουλειά του» λέει χαρακτηριστικά και συνεχίζει: «Είναι ένας άνθρωπος απλός, ταπεινός με μία πηγαία ευγένεια. Μάλιστα, όταν του ζητήσαμε να βγάλουμε μία φωτογραφία, ενώ θα μπορούσε να πει ότι είχε δουλειά και δεν ήταν δυνατόν, σηκώθηκε και ήρθε να φωτογραφηθούμε. Ηταν κάτι που δεν το περίμενα».
Και όταν του ζητάμε να περιγράψει με μία λέξη την όλη εμπειρία, ο Φώτης Λουριδάς επιλέγει την εξής: «Ηρεμία», γιατί όπως μας εξηγεί: «Ηταν ένα περιβάλλον πολύ ήρεμο και αναζωογονητικό. Στο δάσος της Καισαριανής στον Υμηττό, όπου όλα κυλούσαν όμορφα. Δεν υπήρχαν εντάσεις και οι ρυθμοί ήταν πολύ ανθρώπινοι».
Η σκηνή στην οποία πήραν μέρος τα μέλη του Αγήματος Παναγιώτης Καρατζάς, είναι αυτή που ο Κολοκοτρώνης καλεί τους χωρικούς να τους εκπαιδεύσει, οργανώνοντας την επανάσταση. Ενας από τους «εκπαιδευόμενους» είναι λοιπόν και ο Φώτης Λουριδάς, που καλείται να μάθει να χρησιμοποιεί σωστά τα όπλα. Πάντως αυτό που έκανε εντύπωση στον Φώτη Λουριδά ήταν η μεγάλη έρευνα που είχε κάνει ο Μανούσος Μανουσάκης πάνω στο θέμα, κάτι που αποδεικνύεται από συγκεκριμένα γεγονότα, άγνωστα για το ευρύ κοινό, όπως αυτό που παρατήρησε στη σκηνή όπου ο Παλαιών Πατρών Γερμανός μετέβαινε στην Τρίπολη. «Τότε εμφανίστηκε ένας αγγελιοφόρος ο οποίος του έδωσε ένα γράμμα με το οποίο του έλεγαν να μην μεταβεί στην Τρίπολη γιατί σχεδίαζαν να τον σκοτώσουν. Αυτό είναι κάτι που δεν το γνωρίζει ο πολύς ο κόσμος, είναι πιο εξειδικευμένο και δείχνει πως είχε γίνει μεγάλη ιστορική έρευνα» μας λέει.
ΜΙΑ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΣΤΙΓΜΗ
Τα γυρίσματα στα οποία συμμετείχαν τα τρία μέλη του Αγήματος Παναγιώτης Καρατζάς πραγματοποιήθηκαν στις 12 και 13 Απριλίου, και ο Φώτης Λουριδάς μας αφηγείται μια στιγμή που του έκανε ιδιαίτερη εντύπωση. «Κάποια στιγμή μας κάλεσε όλους, συνεργείο, ηθοποιούς κομπάρσους, περίπου 30-40 άτομα, με έναν ευγενικό αλλά επιτακτικό τρόπο. Ο λόγος ήταν ότι είχε φέρει έναν ιερέα ώστε να κάνει αγιασμό για να πάνε καλά τα γυρίσματα και η παραγωγή. Το βρήκα κάτι πολύ όμορφο. Αν και δεν είμαι θρησκόληπτος εκτιμώ έναν άνθρωπο θρησκευόμενο, γιατί έχει φόβο Θεού και θεωρώ πως έχει κάποιο μέτρο» σημειώνει χαρακτηριστικά.