Δεν έλαβε χρηματοδότηση το τρένο από Ρίο μέχρι νέο λιμάνι

Παρότι η Ελλάδα πέτυχε την πλήρη απορρόφηση των διαθέσιμων ευρωπαϊκών πόρων από το πρόγραμμα CEF II για την περίοδο 2021–2027, ένα κρίσιμο έργο για τη Δυτική Ελλάδα μένει για ακόμα μία φορά εκτός: το τρένο της Πάτρας.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ύψους 326 εκατ. ευρώ για το σιδηροδρομικό έργο Αλεξανδρούπολη – Πύθιο, ένα έργο στρατηγικής σημασίας που ενισχύει τη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ρουμανίας και τον ευρωπαϊκό διάδρομο Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας – Δούναβη. Με αυτή την απόφαση, ολοκληρώθηκε η αξιοποίηση όλων των ευρωπαϊκών κονδυλίων του συγκεκριμένου μηχανισμού για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο.
Όμως, την ίδια ώρα, η Πάτρα, η τρίτη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, παραμένει εκτός χρηματοδότησης για το έργο επέκτασης του σιδηροδρόμου από το Ρίο έως το νέο λιμάνι. Παρά τη σημασία του έργου, το οποίο αφορά μόλις 5,2 χιλιόμετρα, δεν έχουν εξασφαλιστεί ευρωπαϊκοί πόροι για την υλοποίησή του.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέρριψε δύο φορές – το 2023 και το 2024 – τη σχετική πρόταση για υπογειοποίηση της γραμμής, επικαλούμενη το υπερβολικά υψηλό κόστος (με προϋπολογισμό έως 500 εκατ. ευρώ και εκτιμήσεις που φτάνουν έως 1,5 δισ. ευρώ) και τις περιορισμένες αναμενόμενες αποδόσεις του έργου.
Παρά τις πιέσεις, το τρένο της Πάτρας παραμένει χωρίς χρηματοδότηση και χωρίς προοπτική υλοποίησης στο άμεσο μέλλον. Την ώρα που άλλες περιοχές της χώρας εντάσσονται σε διακρατικά σιδηροδρομικά δίκτυα με γεωπολιτική βαρύτητα, η Πάτρα εξακολουθεί να μένει πίσω, εκτός του στρατηγικού σιδηροδρομικού χάρτη της Ελλάδας και της Ευρώπης.