Τε05242017

ΑνανέωσηΤε, 31 Μαϊ 2017 7am

Παύλος Στάμος: «Εκεί που κρεμούσαν τ’ άρματα οι καπεταναίοι, κρεμάνε τώρα οι γύφτοι τα νταούλια»

Τις τελευταίες ημέρες διάφοροι υπερασπιστές του συστήματος έχουν ανέβει στα κεραμίδια. Αφορμή αυτή τη φορά η διαφωνία της Δημοτικής Αρχής για την κατασκευή στο νέο λιμάνι μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα εξυπηρετεί τους εφοπλιστές και τους βιομήχανους. Κατηγορούν τη Δημοτική Αρχή για «φοβικά σύνδρομα» και «λαϊκισμό» γιατί δημόσια εκφράζει την ανησυχία της και την πρόθεσή της να ενημερώσει τους κατοίκους για τις τραγικές συνέπειες ενός πιθανού ατυχήματος σε μια εγκατάσταση που θα είναι σε απόσταση αναπνοής από τα σπίτια τους! Είναι δε τόσο το θράσος τους που ισχυρίζονται «ότι είναι με τον καπετάνιο Δράκο» του γνωστού βιβλίου του Καζαντζάκη. Στην περίπτωσή τους ταιριάζει «γάντι» η γνωστή ρήση «εκεί που κρεμούσαν τ’ άρματα οι καπεταναίοι, κρεμάνε τώρα οι γύφτοι τα νταούλια».

Ανδρέας Φίλιας: Η δημοτική αρχή "επιτίθεται" στους δημιουργούς του Πατρινού Καρναβαλιού

H Δημοτική Αρχή με οδηγό το «αλάθητο» που ως γνωστό… αυτή διαθέτει, επιχειρεί να αιφνιδιάσει και να απαξιώσει το Δημοτικό Συμβούλιο ακυρώνοντας συγχρόνως το ρόλο του. Αυτή τη φορά είναι ο θεσμός του Πατρινού Καρναβαλιού και ο δημιουργικός ρόλος των πληρωμάτων, που με άλλοθι την αλλαγή χρήσης και αξιοποίηση των πρώην αποθηκών του ΑΣΟ, στοχοποιούνται και συγχρόνως δέχονται  πισώπλατο  χτύπημα.

 Με πρόσχημα τον προσανατολισμό και το δήθεν όραμα της πόλης, το οποίο ουδέποτε έχει συζητηθεί και έχει μπει σε διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους, επιχειρείται η δημιουργία τετελεσμένων σε βάρος του πατρινού καρναβαλιού και των πληρωμάτων και ντε φάκτο καταστάσεων, σε σχέση με τον προσανατολισμό της Πάτρας.

Ο τρόπος με τον οποίο η Δημοτική Αρχή φέρνει προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο την αλλαγή χρήσης και αξιοποίηση του ΑΣΟ, δείχνει ξεκάθαρα πώς κάποιοι εννοούν τη Δημοκρατία, πως (δεν) σέβονται το θεσμό του Δημοτικού Συμβουλίου και το ρόλο των παρατάξεων, αλλά πολύ περισσότερο, πώς ακριβώς σχεδιάζουν το μέλλον της πόλης και τι τύχη επιφυλάσσουν στο πατρινό καρναβάλι.

Η σημερινή δημοτική Αρχή επέλεξε μέσω του καρναβαλιού και με «μανδύα» την ανάπτυξη και το μέλλον της πόλης να ρίξει τις …μάσκες της. Επέλεξε να  κάνει για μια ακόμα φορά τα αποκαλυπτήριά της και να δώσει σε όλους να καταλάβουν, τι ακριβώς πρεσβεύει στο όνομα των δογματικών και κομματικών της εμμονών.

 Για όσους διαθέτουν την στοιχειώδη λογική, γίνεται αντιληπτό, ότι ο τρόπος με τον οποίο έρχεται προς συζήτηση και ψήφιση η δημιουργία  εκθεσιακού χώρου στον ΑΣΟ,  συνολικού προϋπολογισμού 7.900.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Εθνικό Σκέλος), αποτελεί μνημείο προχειρότητας.  

 Στον χώρο αυτό επί χρόνια στεγάζονται 25 καρναβαλικά πληρώματα τα οποία δημιουργούν. Μόνο για το  Καρναβάλι του 2017, κατασκεύασαν εκεί 25 άρματα - πολλές δημιουργίες δρόμου- τα οποία παρέλασαν στην μεγαλύτερη κοινωνική και πολιτιστική εκδήλωση της χώρας, όταν την ίδια ώρα ο δήμος «κατόρθωσε» να ετοιμάσει μόλις τρία και αυτά ανακατασκευασμένα. Αυτό και μόνο αρκεί για να αποκαλυφθούν οι πραγματικές προθέσεις και διαθέσεις της Δημοτικής Αρχής.

Με οδηγό την αντίληψη  «ό,τι δεν ελέγχουμε το στραγγαλίζουμε και το αφανίζουμε», αυτοί που έχουν σήμερα στα χέρια τους τις τύχες της πόλης, κάνουν για μια ακόμα φορά το… θαύμα τους, αδιαφορώντας ακόμα κι’ αν τα  πληρώματα κρατάνε ζωντανό το χώρο με δικά τους έξοδα , παρεμβαίνοντας , καθαρίζοντας και συντηρώντας τον.

Η δημοτική Αρχή και ο Δήμαρχος προσωπικά , όφειλαν να έχουν ήδη ενημερώσει τους εμπλεκόμενους και αντί για τον αιφνιδιασμό, να έχουν αναζητήσει την σύνθεση των απόψεων και εναλλακτικές προτάσεις.

 Δεν είναι τυχαίο, πως για ένα τόσο σοβαρό θέμα ,δεν υπάρχει στην εισήγηση απάντηση στο αυτονόητο . Τι θα γίνει με τα πληρώματα του ΑΣΟ; Ποια πρόβλεψη έχει ληφθεί;

Είναι ξεκάθαρο, πως κανένας δεν μπορεί να είναι αντίθετος στην αξιοποίηση του ΑΣΟ. Ωστόσο σε αυτόν τον σχεδιασμό θα έπρεπε να είχαν χωρέσει τα πληρώματα και οι δημιουργίες τους.

 Γι’ αυτό η δημοτική Αρχή  πριν προχωρήσει σε οποιαδήποτε ενέργεια, όφειλε να διασφαλίσει την ύπαρξη κατάλληλου χώρου, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την δημιουργικότητα των πληρωμάτων.

 Γίνεται αντιληπτό, πως μέχρι να συμβεί αυτό,  καμία συζήτηση δεν μπορεί να γίνει και καμία απόφαση δεν μπορεί και δεν πρέπει να ληφθεί.

 

                                                                                    Ανδρέας Φίλιας

                                                                                                       Δημοτικός Σύμβουλος

Αρθρο του Γιώργου Τελώνη για τη χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής

Ως πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδος και του Συλλόγου Ναυτικών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών συμμετείχα στη σύσκεψη φορέων που συγκάλεσε πρόσφατα ο Δήμος Πατρέων για τη χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, στο πλαίσιο του σχετικού δημοσίου διαλόγου που βρίσκεται σε εξέλιξη. Ήταν μια εποικοδομητική και γόνιμη συνάντηση, που ελπίζουμε ότι θα έχει και συνέχεια με την ανάληψη παρόμοιων πρωτοβουλιών στο μέλλον εκ μέρους της δημοτικής Αρχής.

Άλλωστε, άποψη μας είναι ότι ήλθε (και) για το συγκεκριμένο ζήτημα η ώρα της συνεννόησης. Επιβάλλεται να συζητήσουμε ως τοπική κοινωνία και να συνεννοηθούμε μεταξύ μας για να διαμορφώσουμε μια ενιαία γραμμή, όχι για το τρένο που θα θέλαμε να έχουμε αλλά για το τρένο που θα μπορούσαμε να έχουμε.

Καθιστώντας παράλληλα σαφές ότι δεν πρέπει να αποδεχθούμε καμία λύση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της πόλης, υποστηρίζουμε ότι πρέπει να καταλήξουμε σε μια ενιαία θέση που θα επικεντρώνεται σε μια εφικτή αντιπρόταση στην κεντρική εξουσία και ειδικότερα στην ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Και με το σκεπτικό ότι δεν πρέπει να συνεχίσουμε να κυνηγάμε μια ανέφικτη διεκδίκηση, αλλά επιβάλλεται να στραφούμε στην αναζήτηση εναλλακτικών ρεαλιστικών λύσεων, προκειμένου να μην χάσουμε κι άλλο πολύτιμο χρόνο.

Διότι θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι, όσο αναλωνόμαστε σε ατέρμονες συζητήσεις βάζοντας τον πήχη τόσο ψηλά που να μην μπορούμε να τον περάσουμε, τόσο καθυστερούμε. Και όσο καθυστερούμε βγαίνουμε χαμένοι, εφόσον υπολειπόμαστε σε ένα σημαντικό έργο υποδομής, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν και με άλλα αναπτυξιακά έργα.

Στο πλαίσιο αυτό, διερμηνεύοντας τις θέσεις των φορέων που εκπροσωπώ, πρότεινα και προτείνω  τα ακόλουθα ως τα ελάχιστα που πρέπει να διεκδικήσουμε:

*Βύθιση της σιδηροδρομικής γραμμής,  κατά τη διέλευση της από το πολεοδομικό συγκρότημα της Πάτρας, τουλάχιστον από την περιοχή του Αγίου Διονυσίου έως αυτήν του Αγίου Ανδρέα (στο ύψος περίπου της Παπαφλέσσα).

*Σύνδεση της με το λιμάνι μια επιπρόσθετη κάθετη γραμμή στο ύψος της Πειραϊκής Πατραϊκής, ιδιοκτησίας ΟΛΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι η κατασκευή της συνδετήριας γραμμής δεν απαιτεί σχετικές απαλλοτριώσεις γης.

*Σύνδεση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής με τη Βιομηχανική Περιοχή, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι εφικτή η υλοποίηση των αναγκαίων απαλλοτριώσεων γης.

*Σύνδεση της με το αεροδρόμιο της πόλης, αυτό του Αράξου. Διότι εάν είναι αυτονόητο να συνδεθεί σιδηροδρομικώς η πόλη με το λιμάνι της, εξίσου αυτονόητο είναι να συνδεθεί σιδηροδρομικώς και με το αεροδρόμιο της. Ιδίως μάλιστα καθώς διαθέτουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα το λιμάνι μας και το αεροδρόμιο μας να απέχουν ελάχιστα χιλιόμετρα το ένα από το άλλο.

*Επέκταση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου ανατολικά έως και τον Ψαθόπυργο και δυτικά έως και την Κάτω Αχαϊα, στα όρια δηλαδή που καθορίζουν ως Μητροπολιτικό το Δήμο της Πάτρας.

*Επιπλέον, είναι απαραίτητη η συνέχιση της λειτουργίας του Προαστιακού Σιδηροδρόμου κατά τη  διάρκεια των έργων της βύθισης, με μία  προσωρινή γραμμή μέσα στο λιμάνι , παράλληλα με την ήδη υπάρχουσα , ώστε  να μην στερηθεί η Πάτρα τις υπηρεσίες ενός μέσου που έχει ήδη ευεργετικά αποτελέσματα στη λειτουργικότητα του ευρύτερου αστικού πολεοδομικού συγκροτήματος της.

Επομένως, πάνω σ’ αυτά τα κύρια σημεία, ενδεχομένως και σε κάποια άλλα που ενδέχεται επίσης να κατατεθούν και θα πρέπει να αποτελέσουν στο σύνολο τους τη βάση μιας κοινής αφετηρίας, ας επιδιώξουμε τη διαμόρφωση μιας ενιαίας θέσης, ορθώνοντας το ανάστημα μας με την κατάθεση μιας εφικτής λύσης, μακριά από μη τεκμηριωμένες θέσεις.

Διότι, κοντολογίς, ως πόλη καλούμαστε με πραγματικούς όρους να επιλέξουμε τη λύση εκείνη που ταιριάζει μεν στην επιθυμία μας, αλλά συνδυάζει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα με το εφικτό.

Ως εκ τούτου, καλούμαστε να βάλουμε το τρένο στις ράγες της συνεννόησης, επιδιώκοντας αρχικά το ελάχιστο δυνατό αποτέλεσμα, ώστε να μην το χάσουμε.

Απόστολος Κατσιφάρας: «Η μικρομεσαία επιχείρηση μπορεί να φέρει την αλλαγή στην οικονομία – Εμείς οφείλουμε να συμβάλουμε με πολιτικές και χρηματοδοτικά εργαλεία»

Οι πολιτικές και τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις τέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης στο Συνέδριο που διοργανώθηκε από την  Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και Επιχειρηματικότητας – DG GROW) και το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης στην Αθήνα. Ο Περιφερειάρχης βρέθηκε στη διοργάνωση, αφού η στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών είναι στις προτεραιότητες της Περιφερειακής Αρχής.

«Η επιχειρηματικότητα και η ενίσχυσή της, παραμένει ως βασική πολιτική προτεραιότητα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς πρόκειται για μείζονος σημασίας ζήτημα, αφού από εκεί εξαρτάται η ανασυγκρότηση της χώρας μας, της Περιφέρειάς μας, της περιοχής μας, της κοινωνίας μας».

«Πρέπει γρήγορα να περάσουμε από την ύφεση στη βιώσιμη ανάπτυξη. Τα εμπόδια δυστυχώς είναι πολλά. Το τραπεζικό σύστημα δεν μπορεί ακόμα να ανταπεξέλθει στις ανάγκες των επιχειρήσεών μας. Εναλλακτικά εργαλεία χρηματοδότησης, δυστυχώς, η χώρα μας δεν διαθέτει. Ωστόσο, είναι σημαντικό ότι γίνονται βήματα, όπως η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που αφορά τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, εφόσον συμφωνηθούν οι ανάγκες με τους παραγωγικούς φορείς και κυρίως αυτούς που πλήττονται περισσότερο από την κρίση. Κίνηση που μπορεί να συμβάλλει θετικά στο να δοθεί δεύτερη ευκαιρία στους επαγγελματίες», επεσήμανε ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας.

Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας με πρότασή της κατέκτησε ένα ευρωπαϊκό βραβείο, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να γίνει φανερό ότι η συγκεκριμένη προτεραιότητα αποτελεί μια οργανωμένη προσπάθεια για διεκδίκηση, διαμόρφωση και υλοποίηση ενός στρατηγικού αναπτυξιακού σχεδίου στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Μια προσπάθεια συνέργιας όλων των υγειών δυνάμεων της περιοχής μας, της «Συμμαχίας για την Επιχειρηματικότητα και Ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα», με σκοπό τη στήριξη της κινητήριας δύναμης της οικονομίας μας που είναι η μικρή και μεσαία επιχείρηση. 

«Πρόκειται για εξωστρεφές και δυναμικό σχέδιο, ένα πρωτοποριακό εγχείρημα στο οποίο πορευόμαστε όλοι μαζί προς τον ίδιο στόχο. Και δε θα σταματήσουμε. Θα συνεχίσουμε και στα επόμενα σχέδιά μας και στο πρόγραμμά μας να έχουμε ως προτεραιότητα την επιχειρηματικότητα. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις είναι πολύπλοκα. Η στήριξη της “επιχείρησης της γειτονιάς”, είναι παράλληλα και κοινωνική στήριξη, αφού διασφαλίζεται το οικογενειακό εισόδημα» κατέληξε ο κ. Κατσιφάρας.

 

Ενίσχυση επιχειρηματικότητας από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας

 

«Κατά την προηγούμενη προγραμματική περίοδο επιλέξαμε για το σύνολο σχεδόν του ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας 2007-2013 που αφορούσε την επιχειρηματικότητα να συνεργαστούμε με τον ΕΦΕΠΑΕ και δεν αφήσαμε να πάει στις τράπεζες. Τρέξαμε τις διαδικασίες σε χρόνους ρεκόρ και ενισχύσαμε με πάνω από 28 εκατ. ευρώ εκατοντάδες επιχειρήσεις της περιοχής μας για να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους, να εκσυγχρονιστούν και να διαφοροποιηθούν» τόνισε ο Περιφερειάρχης Απ. Κατσιφάρας.

Συγκεκριμένα, στο ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας 2007-2013 που διαχειρίστηκε η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μαζί με τον ΕΦΕΠΑΕ, για τη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων Μεταποίησης, Τουρισμού, Εμπορίου και Υπηρεσιών, εντάχθηκαν 750 σχέδια επιχειρήσεων με συνολικό επιχορηγούμενο προϋπολογισμό 89.352.727,52 ευρώ (Δημόσια Δαπάνη 53.185.489,16 ευρώ), εκ των οποίων ολοκλήρωσαν επιτυχώς τα σχέδιά τους 519 επιχειρήσεις, συνολικού προϋπολογισμού 49.205.445,07 ευρώ (Δημόσια Δαπάνη 28.855.660,43 ευρώ).

 

ΠΕΠ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 2007-2013

Χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Θεματική Ενότητα

Ενταγμένα Έργα

(πλήθος)

Δημόσια Δαπάνη Ενταγμένων Έργων

(ευρώ)

Ολοκληρωμένα Έργα

(πλήθος)

Καταβληθείσα Δημόσια Δαπάνη

(ευρώ)

Εμπόριο - Υπηρεσίες

440

17.549.488,82

336

12.072.268,19

Μεταποίηση

238

27.309.751,66

144

12.667.913,77

Τουρισμός

72

8.326.521,68

39

4.115.478,47

ΣΥΝΟΛΟ

750

53.185.489,16 €

519

28.855.660,43 €

 

Επιπλέον, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας διαχειρίστηκε μόνη της ένα πολύ μικρό μέρος του ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας 2007-2013 για την ενίσχυση της συνεργασίας των ΜμΕ με ερευνητικούς φορείς για τη μεταφορά έρευνας και καινοτομίας στις επιχειρήσεις, όπου υλοποιήθηκαν και ολοκληρώθηκαν με επιτυχία 12 σχέδια ενίσχυσης ΜμΕ, με συνολικό προϋπολογισμό 2.857.480 ευρώ (Δημόσια Δαπάνη 2.031.171 ευρώ).

«Και στη νέα προγραμματική περίοδο αξιοποιούμε κάθε ευκαιρία και υλοποιούμε πολιτικές στήριξης της επιχειρηματικότητάς, της κοινωνίας και της πραγματικής οικονομίας. Έτσι, σε μια περίοδο που οι ΜμΕ ασφυκτιούν από το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας 2014-2020 έχουμε δεσμεύσει πάνω από 77,5 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας των επιχειρήσεων της Δυτικής Ελλάδας, και την μετάβαση στην ποιοτική επιχειρηματικότητα, με αιχμή την καινοτομία και αύξηση της εγχώριας προστιθέμενης αξίας», επεσήμανε ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας.

Συγκεκριμένα, 65.864.052 ευρώ από το ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας 2014-2020 αφορούν δράσεις ενίσχυσης των επιχειρήσεων για «πράσινη επιχειρηματικότητα», εξωστρέφεια και διεθνοποίηση, νέες τεχνολογίες, εκσυγχρονισμό της μεταποίησης, ενίσχυση των συνεργατικών σχηματισμών και των αλυσίδων προστιθέμενης αξίας.

Επιπλέον, άλλα 11.735.113 ευρώ έχουν κατευθυνθεί για την ενίσχυση επιχειρηματικών σχεδίων έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας στους τομείς προτεραιότητας της Περιφερειακής Στρατηγικής Έξυπνης Εξειδίκευσης (RIS-3) στο πλαίσιο του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2014-2020».

 

ΠΕΠ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ 2014-2020

Δράσεις ενίσχυσης επιχειρήσεων

Κατηγορία

Συνολικός προϋπολογισμός Δημόσιας Δαπάνης από το ΠΕΠ

(ευρώ)

Δράσεις

Δράσεις ενίσχυσης των επιχειρήσεων που θα προκηρυχθούν από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας

65.864.052

·         Ενίσχυση των «πράσινων επιχειρήσεων – επιχειρήσεις

·         Εξωστρέφεια Διεθνοποίηση των ΜμΕ της ΠΔΕ

·         Ενίσχυση των επιχειρήσεων ΤΠΕ της Δυτικής Ελλάδας

·         Εκσυγχρονισμός μεταποιητικών επιχειρήσεων

·         Ενίσχυση των αλυσίδων προστιθέμενης αξίας για τα προς διεθνοποίηση προϊόντα της Δυτικής Ελλάδας. Ενίσχυση συνεργατικών σχηματισμών και δικτυώσεων

Προσκλήσεις στο πλαίσιο της RIS3 της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας

(Ενίσχυση της έρευνας, της τεχνολογικής ανάπτυξης και της καινοτομίας στις επιχειρήσεις)

11.735.113

Ενίσχυση επιχειρήσεων στους τομείς:

·         Μικρο-ηλεκτρονική και Προηγμένα Υλικά,

·         Εξοικονόμηση Ενέργειας,

·         Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών,

·         Αγρο-βιοδιατροφής και πρωτογενούς τομέα,

·         Πολιτισμού,

·         Τουρισμού

ΣΥΝΟΛΟ

77.599.165

 

 

Ποιοι συμμετείχαν στο Συνέδριο

 

Εκ μέρους της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, συμμετείχαν επίσης, ο Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ανάπτυξης και Επιχειρηματικότητας Κώστας Καρπέτας, η Εκτελεστική Γραμματέας Διονυσία Μαράτου, ο Γενικός Διευθυντής Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών Δημήτρης Καραβίδας και ο Προϊστάμενος του Τμήματος Σχεδιασμού Περιφερειακής Πολιτικής Σπύρος Παπασπύρου.

Επιστολή Δημαρά σε Πελετίδη: Aνησυχία και έντονος προβληματισμός για τον επανακαθορισμό της λιμενικής ζώνης της Πάτρας

Με την παρούσα θέλω να εκφράσω  στο Δήμαρχο και στο Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης μου ανησυχία και  έντονο προβληματισμό  για  τον επανακαθορισμό της λιμενικής ζώνης της Πάτρας, που πρόσφατα δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ. Να μεταφέρω δε απόψεις, από την  εμπειρία  μου   στη διαχείριση της παραλιακής περιοχής, από τις θέσεις του Πρόεδρου του Λιμενικού Ταμείου, του Προϊσταμένου της Κτηματικής Υπηρεσίας και του Δημάρχου, με την ελπίδα ότι θα  φανούν  χρήσιμες.

Με τον ανωτέρω επανακαθορισμό, εκτός των άλλων,    επήλθε  και  ριζική  αλλαγή  των  επιτρεπόμενων χρήσεων   στους χώρους  που αποχαρακτηρίστηκαν, με την παραπάνω απόφαση   και  από το νομικό καθεστώς της λιμενικής ζώνης  βρέθηκαν    στο καθεστώς αιγιαλού και παραλίας. Επομένως  σε καθεστώς λίγων και   συγκεκριμένων  χρήσεων αλλά  και περιορισμένης δυνατότητας  αξιοποίησης της  πλειονότητας   των χερσαίων χώρων,  που είχαν δοθεί  στο Δήμο με τη σύμβαση προσωρινής παραχώρησης, την οποία  υπέγραψα  ως Δήμαρχος,  τον Ιανουάριο του 2012.

Το νομικό καθεστώς που τώρα ισχύει  επιτρέπει  να τοποθετηθούν  στους χώρους αυτούς,  μόνο… ξαπλώστρες και ομπρέλες,   αφού η πλειονότητά τους    βρίσκεται   πλέον εντός του  αιγιαλού και της  ζώνης παραλίας.  Απαγορεύει δε  οποιαδήποτε  χρήση δεν είναι συμβατή με αυτή του  αιγιαλού  και της παραλίας  και οπωσδήποτε   κτίσματα  (Ν.2971/2001,  Ν. 1577/1985 και μεταγενέστεροι)  αλλά  και όσα  απέχουν λιγότερο από 30  μέτρα  από τον αιγιαλό (Α.Ν.439/1970)).

Όλα δε τα έργα τα οποία  έγιναν προς όφελος των δημοτών ,  επί θητείας μου ως Προέδρου του Λ.Τ.Π. , όπως οι παιδικές χαρές, το θεατράκι, το κτίριο του ΝΟΠ και όλα τα  μαγαζιά   (φάρου, Μόλου Αγίου Νικολάου, Μαρίνας  Ηρώων Πολυτεχνείου, ΟΠΑΘΑ και βαρελάκι) βρίσκονται πλέον εντός  του αιγιαλού και της ζώνης παραλίας ή απέχουν λιγότερο από 30  μέτρα από τον αιγιαλό. Έχουν δε ανεξαιρέτως όλα    χρήσεις μη συμβατές με τις διατάξεις του νόμου περί αιγιαλού και  παραλίας.

Παρόμοιος αποχαρακτηρισμός της Λιμενικής Ζώνης έγινε στο παρελθόν  και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τη δεκαετία του 80 και έχει νεκρώσει, για 40 ολόκληρα χρόνια, την  παραλιακή περιοχή της πόλης,  ακριβώς  γιατί επιβλήθηκε το ίδιο νομικό καθεστώς, που ισχύει πλέον και για την Πάτρα. Νομικό καθεστώς που δημιούργησε αδυναμία διαχείρισής των παραλιακών χώρων, των οποίων άλλαξε η επιτρεπόμενη  χρήση και έφερε σε απόγνωση όλες τις έκτοτε διατελέσαντες  δημοτικές αρχές.

Για να μη νεκρώσει επομένως και η κεντρική  παραλιακή περιοχή της Πάτρας, όπως  ήταν  επί δεκαετίες στο παρελθόν  αλλά και για να δύναται να υπάρξει νόμιμη και ουσιαστική  παραχώρηση, από το Υπουργείο Οικονομικών στο Δήμο, των χώρων του Δημοσίου  που βρίσκονται πλέον εκτός λιμενικής ζώνης, πρέπει, το ταχύτερο δυνατό, να αλλάξει το νομικό  καθεστώς, το οποίο  προφανώς λόγω συνταγματικότητας,  δεν μπορεί να αφορά μόνο τον αιγιαλό και τη ζώνη παραλίας της Πάτρας.

Άμεσα πρέπει να διευκρινιστεί,  από τον Υπουργό Οικονομικών κ. Τσακαλώτο, στον οποίο ανήκουν και οι χώροι, που τώρα εποπτεύονται από την Κτηματική Υπηρεσία, ποιος και με ποιες διατάξεις τους διαχειρίζεται. Επισημαίνω ότι αρμοδιότητα και ευθύνη αυτής της Υπηρεσίας, της οποίας διατέλεσα Προϊστάμενος, είναι η προστασία του αιγιαλού και της παραλίας και είναι υποχρεωμένη, από το νόμο, για την  επιβολή αυστηρότατων κυρώσεων (πρόστιμα και μηνύσεις στην Εισαγγελία), σε όσους  παραβιάζουν τις επιτρεπόμενες  χρήσεις.

Γι αυτούς τους λόγους, εναντιωθήκαμε στον αποχαρακτηρισμό της λιμενικής ζώνης χωρίς και  την αλλαγή του νόμου, όταν ήμουν Δήμαρχος και αρχικά το Δημοτικό Συμβούλιο  αποφάσισε την ίδρυση Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, για να διαχειριστεί τους χώρους που είχαν παραχωρηθεί το 2012 στο Δήμο και όταν αυτή αναιτιολόγητα δεν εγκρίθηκε,  επεξεργαστήκαμε, με τον καθηγητή του Πανεπιστημίου της Πάτρας κ. Β. Παπά  και τον συνεργάτη μου κ. Δ. Σαρδελιάνο,  σχέδιο νόμου «περί αστικής παραλίας», που θα ίσχυε για όλη τη χώρα. Σχέδιο νόμου  το οποίο υποβλήθηκε στην ΚΕΔ αλλά  και στο Κοινοβούλιο (δια του  βουλευτή κ. Ν. Τσούκαλη), χωρίς  δυστυχώς να γίνει αποδεκτό.

 

Γιάννης Δημαράς